התקפי חרדה – טיפול בהפרעת חרדה כללית

התקפי חרדה - טיפול בהפרעת חרדה כללית

התקפי חרדה הם תופעה נפוצה אשר מופיעה בתדירות גבוהה והם משתייכים לקבוצת הפרעות נפשיות. ההתקפים מורכבים מחרדה קיצונית שמתבטאת כהפרעה עיקרית של מצב רוח או טון רגשי. אם אובחנה אצלך הפרעת חרדה כללית, בדרך כלל הטיפול המומלץ יהיה טיפול פסיכולוגי אצל פסיכולוג קליני לפני מתן תרופות. הסוג העיקרי של טיפול פסיכולוגי להפרעת חרדה כללית הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי.. בקטגוריה זו נכללות גם הפרעות פאניקה, אגורפוביה, הפרעות חרדה כלליות, פוביה ספציפית, פוביה חברתית, הפרעות כפייתיות, הפרעת דחק חריפה והפרעת דחק פוסט טראומטית

התקפי חרדה הם תופעה נפוצה אשר מופיעה בתדירות גבוהה והם משתייכים לקבוצת הפרעות נפשיות. ההתקפים מורכבים מחרדה קיצונית שמתבטאת כהפרעה עיקרית של מצב רוח או טון רגשי. החרדה, אשר עשויה להיות מובנת כמקבילה פתולוגית של פחד נורמאלי, מתבטאת בהפרעות במצב הרוח, חשיבה, התנהגות ופעילות. בקטגוריה זו נכללות גם הפרעות פאניקה, אגורפוביה, הפרעות חרדה כלליות, פוביה ספציפית, פוביה חברתית, הפרעות כפייתיות, הפרעת דחק חריפה והפרעת דחק פוסט טראומטית.

התקפי חרדה נמצאים בכל מקום על פני תרבויות אנושיות. כמובן, שהאורך של הפרעות אלו מתאפיין בגילאים מוקדמים יחסית של הופעת ההפרעה, האם היא כרונית, מאופיינת בהתקפים אקראיים או מהווה תקופות של נכות חוזרות ונשנות. התקפי פאניקה ואגורפוביה קשורים במיוחד עם נטיות אובדניות.

יש התקפי חרדה שמתפרצים באופן פתאומי ונמשכים כעשר עד חמש עשרה דקות. רוב האנשים מדווחים על פחד מפני מוות או אובדן שליטה על רגשות והתנהגות. ההתקף בדרך כלל מעורר דחף לברוח למקום שבו מתחיל ההתקף, וכאשר הוא מלווה בכאבים בחזה או קוצר נשימה, יש צורך לקבל סיוע דחוף של חדר מיון. יחד עם זאת, רק לעתים נדירות ההתקף נמשך יותר משלושים דקות. התקף חרדה נבדל מצורות אחרות של חרדה באמצעות עוצמתו והאופי הפתאומי שלו.

טיפול בהפרעת חרדה כללית

מחקרים על טיפולים שונים לחרדה, מצאו כי היתרונות של טיפול פסיכולוגי הם הזמן הארוך שהם לוקחים, אך אין באמור על מנת לקבוע כי טיפול פסיכולוגי לבדו הוא הטוב ביותר עבור כל מי שסובל מחרדה.

לפני שתתחיל בכל טיפול בחרדה שמתאים לך, הרופא צריך לדון איתך בכל אפשרויות הטיפול הקיימות. הוא יתאר בפניך את היתרונות והחסרונות של כל טיפול ויפרוש בפניך את הסיכונים האפשריים או תופעות הלוואי. עם רופא המשפחה, אתה יכול לקבל החלטה על סוג הטיפול המתאים ביותר עבורך, תוך התחשבות בהעדפות האישיות והנסיבות.

טיפול פסיכולוגי לחרדה

אם אובחנה אצלך הפרעת חרדה כללית, בדרך כלל הטיפול המומלץ יהיה טיפול פסיכולוגי לפני מתן תרופות. הסוג העיקרי של טיפול פסיכולוגי להפרעת חרדה כללית הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אחד הטיפולים היעילים ביותר להפרעת חרדה כללית. מחקרים מראים כי כמחצית מהאנשים מתאוששים מהחרדה ומפיקים תועלת משיטת טיפול זו. הטיפול יסייע לך לזהות את האמונות הלא הגיוניות והלא מציאותיות ודפוסי ההתנהגות מהם אתה סובל.

יחד עם המטפל, תעבוד על מנת לשנות את ההתנהגות שלך ולהחליף את האמונות הבלתי מועילות באמונות מציאותיות ומאוזנות יותר.

נורמאלי שאדם יחוש חרדה מול מצב מאתגר כגון ראיון עבודה, מבחן קשה או אפילו פגישה עיוורת. אך אם הדאגות והפחדים מפריעים לחיי היומיום, יתכן שאדם סובל מהפרעת חרדה. קיימים סוגים רבים ושונים של הפרעות חרדה, כמו גם טיפולים יעילים רבים ושיטות לסיוע עצמי. ברגע שאדם מבין את הפרעת החרדה שלו, הוא יכול לנקוט בצעדים על מנת להפחית את התסמינים ולהשיב את השליטה על חייו.

חרדה היא התגובה הטבעית של הגוף לסכנה. זוהי מעין אזעקה אוטומטית שיוצאת כאשר אדם חש מאוים, תחת לחץ, או עומד בפני מצב מלחיץ. כשהחרדה מתונה, היא אינה תמיד דבר רע. למעשה, היא מסייעת לאדם להישאר ערני וממוקד, מדרבנת לפעולה ומניעה לפתירת בעיות. אך כאשר החרדה קבועה או מכרעת, כאשר היא משבשת מערכות יחסים ופעילויות, היא מפסיקה להיות פונקציונאלית. במצב זה אדם חוצה את הקו מחרדה נורמאלית פורה ועובר לשטח הפרעות חרדה.

סימני ותסמיני הפעות חרדה

היות והפרעות חרדה הן קבוצת מצבים נלווים ולא הפרעה יחידה, הן עשויות להיראות שונות ביותר מאדם לאדם. אדם אחד עשוי לסבול מהתקפי חרדה אינטנסיביים ללא אזהרה, בזמן שאחר מבוהל מעצם המחשבה על יציאה למסיבה. אדם אחר עשוי להאבק עם חרדת נהיגה, או מחשבות בלתי נשלטות ופולשניות. אנשים מסוימים חיים במצב קבוע של מתח, ודואגים מפני כל דבר. למרות הצורות השונות שלהן, לכל הפרעות החרדה קיים תסמין מרכזי משותף אחד: פחד או דאגה מתמשכים או חמורים במצבים בהם רוב האנשים אינם חשים מאוימים.

תסמינים רגשיים של חרדה

בנוסף לתסמינים העיקריים של פחד ודאגה שאינם הגיוניים ומוגזמים, תסמינים רגשיים נפוצים אחרים של חרדה כוללים:

• תחושות חשש או חרדה
  • קשיים בריכוז
  • תחושת מתח ועצבנות
  • ציפייה לגרוע ביותר
  • נרגנות
  • חוסר שקט
  • תחושת סימני סכנה.

תסמינים פיסיים של חרדה

חרדה היא יותר מסתם תחושה. כתוצר תגובה של הילחם או ברח בגוף, היא כרוכה במגוון נרחב של תסמינים פיסיים. בשל התסמינים הפיסיים הרבים, הסובלים מחרדה משייכים לעיתים קרובות בטעות את הפרעתם למחלה רפואית. הם מתייעצים עם רופאים רבים ונבדקים בבית החולים פעמים רבות לפני שהפרעתם מתגלה.

תסמינים פיסיים נפוצים של חרדה כוללים:

•  דופק מואץ
  • הזעה
  • קלקול קיבה
  • סחרחורות
  • השתנה תכופה
  • שלשולים
  • קוצר נשימה
  • רעידות ופרכוסים
  • מתח שרירים
  • כאבי ראש
  • עייפות
  • נדודי שינה.

סוגי הפרעות חרדה

קיימים שישה סוגים עיקריים של הפרעות חרדה, ולכל אחד מהם פרופיל תסמינים מובהק: הפרעת חרדה כללית, הפרעת אובססיביות כפייתית, הפרעת פאניקה, פוביה, הפרעת דחק פוסט טראומטית והפרעת חרדה חברתית.

הפרעת חרדה כללית. מאופיינת בדאגות חוזרות ונשנות ופחדים המסיחים את הדעת מהפעילויות היומיומיות, או שאדם מוטרד מתחושה מתמדת כי משהו רע עומד לקרות. אנשים עם הפרעה זו מודאגים וחרדים באופן כרוני, למרות שהם אינם מסוגלים אפילו לדעת מדוע. חרדה זו מופיעה לעיתים קרובות כתסמינים פיסיים כגון נדודי שינה, כאבי בטן, חוסר מנוחה ועייפות.

התקפי חרדה. זוי הפרעת פאניקה מאופיינת חוזרת ונשנית. ההתפקים הם בלתי צפויים ומלווים בחשש מפני התקפים אחרים. הפרעה זו עשויה אף להיות מלווה באגורפוביה, שהיא פחד מפני שהייה במקומות בהם הבריחה או קבלת עזרה תהיה קשה במקרה של התקף חרדה.

הפרעת אובססיביות כפייתית (OCD). מאופיינת באמצעות מחשבות או התנהגויות שאינן רצויות ושנראות כבלתי ניתנות לעצירה או שליטה. אדם עם הפרעה זו מוטרד מאובססיות, כגון דאגה חוזרת ונשנית שמא שכח לכבות את התנור, שהוא עלול לפגוע במישהו או שהוא סובל מהתנהגות כפייתית בלתי נשלטת כגון שטיפת הידיים שוב ושוב.

פוביה. זהו פחד אינו מציאותי או מוגזם מפני אובייקט, פעילות או מצב פרטני שבמציאות מציג לא מעט סכנה. פוביות נפוצות כוללות פחד מפני בעלי חיים כגון נחשים ועכבישים, פחד טיסה ופחד גבהים. במקרה של פוביה חמורה, אדם נוקט במאמצים רבים על מנת למנוע את הדבר מפניו הוא חושש. למרבה הצער, ההימנעות רק מחזקת א הפוביה.

הפרעת חרדה חברתית. פחד מתיש של אדם שמא ייראה באופן שלילי על ידי אחרים ויושפל בציבור. מצב זה מכונה אף פוביה חברתית. הפרעה זו מתבטאת במחשבת ביישנות קיצונית. במקרים חמורים, אדם נמנע לחלוטין ממצבים חברתיים. חרדת ביצוע היא הסוג הנפוץ ביותר של פוביה חברתית.

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). זוהי הפרעת חרדה קיצונית שעלולה להתרחש בתקופה שלאר אירוע טראומטי או מסכן חיים. התסמינים כוללים פלאשבקים או סיוטים על ההתרחשות הטראומטי, בהלה בקלות, נסיגה מאחרים והימנעות ממצבים אשר מזכירים את האירוע. עוד על הפרעת דחק פוסט טראומטית כאן.

אבחון הפרעות חרדה

אם הדאגות, הפחדים או התקפי החרדה הופכים להיות כה משמעותיים עד שהם גורמים למצוקה קיצונית או משבשים את שגרת היומיום, חשוב לפנות לטיפול מקצועי. אם אדם סובל מתסמיני חרדה פיסיים רבים, עליו לקבל בדיקה רפואית.

הרופא יבדוק אותו על מנת לוודא כי החרדה לא נגרמה באמצעות מצב רפואי, כגון בעיה בבלוטת התריס, היפוגליקמיה או אסטמה. היות ותרופות ותוספי מזון מסוימים עלולים לגרום לחרדה, הרופא יבקש לדעת על כל המרשמים, תרופות ללא מרשם, צמחי מרפא וסמים אותם צורך המטופל. אם הרופא שולל גורם רפואי, הצעד הבא הוא להתייעץ עם מטפל בעל ניסיון בטיפול בהתקפי חרדה והפרעות חרדה. המטפל יעבוד עם המטופל על מנת לקבוע את הגורם וסוג הפרעת החרדה, ולתכנן מהלך טיפול.

אפשרויות טיפול בהפרעות חרדה

הפרעות חרדה מגיבות היטב לטיפול ולעיתים קרובות בזמן קצר יחסית. גישת הטיפול הפרטנית תלויה בסוג הפרעת החרדה וחומרתה, אך באופן כללי, הטיפול ברוב ההפרעות כרוך בטיפול התנהגותי, טיפול תרופתי או שילוב של השניים. לעיתים טיפולים משלימים או אלטרנטיביים מועילים.

טיפול התנהגותי בהפרעות חרדה. טיפול קוגנטיבי התנהגותי וטיפול בחשיפה הם סוגי טיפול התנהגותי. כלומר, הם מתמקדים בהתנהגות ולא בקונפליקטים הבסיסיים הפסיכולוגיים או בעיות מהעבר. טיפול התנהגותי לחרדה אורך בדרך כלל בין חמישה לעשרים מפגשים שבועיים.

טיפול תרופתי להפרעות חרדה. מגוון נרחב של תרופות, כולל בנזודיאזפינים ותרופות נוגדות דיכאון, משמשות לטיפול בהפרעות אלו. אך הטיפול התרופתי יעיל ביותר כשהוא משולב עם טיפול התנהגותי ושיטות לסיוע עצמי. תרופות עשויו לשמש לעיתים לטיפול בטווחה הקצר על מנת להקל על תסמיני חרדה קשים, אך צורות אחרות של הטיפול, מטפלות בבעיה מהשורש ולטווח הארוך.

קישורים על התקפי חרדה והפרעות חרדה: