אבחון פסיכולוגי : סוגים

אבחון פסיכולוגי

אבחון פסיכולוגי מסווג על ידי המדריך הדיאגנוסטי וסטטיסטי להפרעות נפשיות, מהדורה רביעית, המכסה את כל ההפרעות הנפשיות לילדים ומבוגרים כאחד. הוא מפרט אף גורמים ידועים של הפרעות אלו, בהתבסס על נתונים סטטיסטיים במונחי מין, גיל בעת הופעת ההפרעה, אבחון ומחקר הנוגע לגישת הטיפול האופטימלית. אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש משתמשים במדריך זה כשהם עובדים עם מטופלים במטרה להבין טוב יותר את מחלתם ולקבוע את הטיפול האפשרי מתוך הבנת צרכי המטופל. אבחון פסיכולוגי הוא למעשה הערכה שיטתית של אופן חשיבת המטופל, והשיטות הקיימות אצלו בהווה, אותן הוא מנצל לפתרון בעיות והתמודדות עם חיי היומיום.

אבחון פסיכולוגי מסווג על ידי המדריך הדיאגנוסטי וסטטיסטי להפרעות נפשיות, מהדורה רביעית, המכסה את כל ההפרעות הנפשיות לילדים ומבוגרים כאחד. הוא מפרט אף גורמים ידועים של הפרעות אלו, בהתבסס על נתונים סטטיסטיים במונחי מין, גיל בעת הופעת ההפרעה, אבחון ומחקר הנוגע לגישת הטיפול האופטימלית.

אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש משתמשים במדריך זה כשהם עובדים עם מטופלים במטרה להבין טוב יותר את מחלתם ולקבוע את הטיפול האפשרי מתוך הבנת צרכי המטופל. אבחון פסיכולוגי הוא למעשה הערכה שיטתית של אופן חשיבת המטופל, והשיטות הקיימות אצלו בהווה, אותן הוא מנצל לפתרון בעיות והתמודדות עם חיי היומיום.

אבחון דידקטי

נועד לזהות בעיות הפוגעות ביכולת הילד ללמוד. התהליך בוחן באופן כללי גם את תחום הפרעות הקשב והריכוז.  במהלך האבחון מתבצעת הערכה מקיפה של הכישורים העיקריים להם נדרש ילד כדי להתמודד בתחום הלימודים. אבחון דידקטי קובע את תחומי החוזק והחולשה של הילד לשם בניית תכנית בהתאמה אישית, המתבססת על ממצאי הבדיקה.

התחומים בהם מתמקד האבחון כוללים:

מיומנויות בסיסיות. רמת תפקוד הילד במיומנויות בסיסיות הבעה בכתב ובעל פה, ויכולת כתיבה תקינה מבחינת איות ושימוש בשפה. בנוסף בודק הפסיכולוג מיומנויות בסיסיות של תקשורת, קריאה, הבנת הנקרא והבנת הנשמע.

מיומנויות רכישת שפה. הבנתו את השפה העברית כמו גם שפות זרות כגון אנגלית.

מיומנויות בחשבון. הפסיכולוג קובע את רמת התפקוד של הילד וכישוריו בתחום המתמטי.

קשב וריכוז. במהלך האחבון מתבצעת הערכה מקיפה בתחומי תפקוד תפיסתי, קשיי קשב וריכוז, ויכולת למידה כללית.

לקבלת אבחון דידקטי מקצועי לחץ כאן.

אבחון פסיכודידקטי

אבחון זה כרוך בהערכה מקיפה המתבצעת באופן אישי עם המטופל. סוג אבחון זה מומלץ במקרים בהם ילד סובל מבעיות בלימודים, בתקשורת, או שהוא סובל מהפרעות התנהגותיות. הפסיכולוג מבצע מבחני אינטליגנציה, בודק הישגים בלימודים והישגים חברתיים ומשפחתיים, ומאבחן יכולת עיבוד קוגנטיבי, התפתחותי, חברתי ורגשי.

אבחון פסיכודידקטי מתאים לילדים החל מגיל חמש ועד גיל התיכון. בדיקות אלו משמשות לאבחון נקודות חוזק וחולשות קוגנטיביות; אבחון לקויות למידה פרטניות; אבחון הפרעת קשב וריכוז-היפראקטיביות (ADHD); ובעיות רגשיות.

הערכה יסודית ומדויקת קריטית לזיהוי והבנת סוגים שונים של קשיים בהם נתקלים ילדים במהלך התפתחותם. תהליך זה מתבצע מתוך כבוד והתחשבות בילד, במטרה להגיע לקבלת תמונה ברורה של אזורי הכוח והחולשה שלו.

לקבלת אבחון פסיכודידקטי מקצועי לחץ כאן.

אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון זה יכול לנוע בין הערכת הקרנה קצרה או ראיון מובנה, לבין סוללת ראיונות והערכות מקיפות. מטרת האבחון היא לקבוע מצב בריאות נפשי מדויק של הילד על מנת לבנות תכנית טיפול בטוחה ויעילה. אבחון פסיכודיאגנוסטי מנצל כלים סטנדרטיים להערכת רגשות הילד, התנהגותו וחשיבתו מבחינה התפתחותית, על מנת לקבוע בקלות את התחומים הבעייתיים אצל הילד וחומרת התסמינים.

בדרך כלל, ילד מופנה לאבחון זה אם קיים מצב של מצוקה, התנהגות בעייתית או בעיות התמודדות אותן חווה הילד, בהם הבחינו ההורים, המורים, או הרופא.הפסיכולוג מעריך את הילד והבדיקות מתבצעות בקליניקה שלו או במסגרת בית חולים.

יחד עם זאת, במקרים מסוימים, יתבקש הילד למלא ערכת דיווח עצמי בה משתמש הפסיכולוג בהמשך. גם ההורים מתבקשים להתראיין ולהשלים חלק מההערכות הקצרות כגון רשימת תיוג התנהגות הילד (CBCL). האבחון עשוי להימשך מספר שעות או להתפרש על פני מספר ימים, בהתאם לחומרת התסמינים.

לקבלת אבחון פסיכודיאגנוסטי מקצועי לחץ כאן.

קריאה מומלצת: