התפתחות קוגניטיבית

תחום הלימוד במדעי המוח והפסיכולוגיה, המתמקד בהתפתחות הילד במונחי עיבוד מידע. משאבים רעיוניים, מיומנות תפיסתית, למידת שפה והיבטים אחרים של התפתחות המוח ופסיכולוגיה קוגניטיבית בהשוואה לנקודת מבט של מבוגר.

זהו תחום הלימוד במדעי המוח והפסיכולוגיה, המתמקד בהתפתחות הילד במונחי עיבוד מידע. משאבים רעיוניים, מיומנות תפיסתית, למידת שפה והיבטים אחרים של התפתחות המוח ופסיכולוגיה קוגניטיבית בהשוואה לנקודת מבט של מבוגר.

במילים אחרות, זוהי הופעת היכולת לחשוב ולהבין. חלק משמעותי ממחקר הושקע להבנת הדרך בה ילד מדמיין את העולם. ז'אן פיאז'ה היה כוח מרכזי בהקמת תחום זה, ויצר את תאוריית ההתפתחות הקוגניטיבית. פיאז'ה מציע ארבעה שלבים של התפתחות קוגניטיבית: סנסורית, התקופה לפני השלב האופרטיבי, יכולת ביצועית, ויכולת תפעולית רשמית. 

תיאורו את השינויים הבולטים ביותר בהכרה עם הגיל, עדיין מקובלים עד היום. פיאז'ה זיהה ותיאר שינויים קוגניטיביים רבים אותם יש להסביר, כגון קביעות אובייקט בינקות ובהבנה של יחסים הגיוניים, וגרימת השפעת חשיבה על ילדים בגילאי בית הספר. תופעות רבות אותן תיאר עדיין זוכות לתשומת לב של חוקרים עכשוויים רבים.

מונחים קשורים:           

שלבי ההתפתחות הקוגניטיבית על פי פיאז'ה. לדברי הפסיכולוג ז'אן פיאז'ה, ילדים מתקדמים דרך סדרת ארבעה שלבים חיוניים בהתפתחותם הקוגניטיבית. כל שלב מאופיין בשינויים המסבירים כיצד ילדים מבינים את העולם. פיאז'ה האמין שילדים הם כמו "מדענים קטנים" ושבאופן פעיל הם מנסים לחקור ולהבין את העולם סביבם.

התפתחות קוגניטיבית בתינוקות. התינוק סופג את סביבתו ככל שמוחו מתפתח. אתר Parents מלמד כיצד לעורר התפתחות קוגניטיבית עם משחקים המיועדים לחיזוק המוח, ופעילויות המותאמות לסייע לתינוק לפתח כושר אינטלקטואלי.

למידת מיומנויות קוגניטיביות בסיסיות. כל הפעילות האקדמית של הילד כרוכה בדרישות מיומנויות חזקות ויעילות ללמידה בסיסית. ילדים רבים עשויים להיות מתוסכלים כשהם מתקשים בלימודים, היות והם חסרים את הכישורים הקוגניטיביים הדרושים לעיבוד ראוי של מידע. לילדים אלו, לימודים נוספים, שיעורי בית או תשומת לב מיוחדת אינם פותרים במיוחד חולשות מיומנויות קוגניטיביות בסיסיות, אלא מגבירות את התסכול, בעיות הקריאה וקשיי הלמידה. מאמר זה מסביר כיצד לחזק חולשות קוגניטיביות בסיסיות אצל ילדים.

טיפול בהפרעות התפתחותיות אצל ילדים. הפרעות התפתחותיות כוללות ספקטרום נרחב של מצבים, כשהמשותף לכולם הוא פגיעה במיומנויות חברתיות ותקשורתיות. לאחרונה קיימת עליה חדה בכמות הילדים המאובחנים עם ליקויים תפקודיים. ההפרעה מגלה בדרך כלל בסביבות גיל שלוש, אך במקרים גבוליים אף מאוחר יותר.

באותו נושא