המוח הלא מודע

תהליכים מוחיים המתרחשים באופן אוטומטי ואינם זמינים להתבוננות פנימיים. הם כוללים תהליכי חשיבה, זיכרון, השפעה ומוטיבציה.

המוח הלא מודע מורכב מתהליכים מוחיים המתרחשים באופן אוטומטי ואינם זמינים להתבוננות פנימיים. הם כוללים תהליכי חשיבה, זיכרון, השפעה ומוטיבציה. למרות שתהליכים אלו קיימים אף מתחת לפני השטח של המודעות, הם מהווים בסיס לתיאוריית הפעלת השפעה על ההתנהגות.

המונח נטבע על ידי הפילוסוף הגרמני מהמאה ה-18 פרידריך שלינג, והתפתח על ידי הנוירולוג האוסטרי והפסיכואנליטיקאי זיגמונד פרויד. ראיות אמפיריות מצביעות על העובדה לפיה תופעות הלא מודע כוללות רגשות מודחקים, מיומנויות אוטומטיות, מחשבות, הרגלים, תגובות אוטומטיות, ואולי אף קומפלקסים, פוביות ורצונות נסתרים.

בתיאוריה הפסיכואנליטית, תהליכים לא מודעים מתבטאים בחלומות בצורה סמלית, כמו גם בפליטות פה והומור. כך המוח הלא מודע מהווה מקור של חלומות ומחשבות אוטומטיות, המופיעות ללא כל סיבה נראית לעין, ומאגר של זיכרונות נשכחים, שעדיין עשויים להיות נגישים לתודעה במועד מאוחר יותר, והמוקד של ידע סמוי, שהם הדברים הנלמדים כל כך טוב עד שאדם מבצע אותם ללא מחשבה.

מונחים קשורים:           

הדרך בה המוח הלא מודע מעכב. אמונות מושרשות, כולל ספקות לגבי יכולות אישיות, מובילות אדם להחמצת הזדמנויות ובכך עוצרות בעדו מלהגיע לפסגה.

סולם כשירות המודע. דירוג מצב בו הלמידה הולכת ונעשית קשה. סולם זה מכונה אף "כשירות מטריקס המודע", "למידת מטריקס", ו"ארבעה שלבי הלמידה".

הקשבה מודעת. מאמר הדן בשאלה האם הקשבה מודעת באמת מסייעת להבנת תהליכים.

מודעות תלויה בתשומת לב זמנית. ממצאי מחקר שעקב אחר סוגי תשומת הלב, השפעתם על המודעות ותיאוריות לגבי שכלול יכולת המודעות.

רמזים לא מודעים. ההשפעה המדהימה של רמזים לא מודעים נחשבת לאחת התגליות המרתקות ביותר של היום, בהנחה שהיא נכונה. מחקרים שהטילו ספק בהשפעת רמזים על המודעות, הדגימו כיצד אדם עשוי לבצע פעולות מטורפות שונות כתוצאה מהנחיות פנימיות בהן הוא מאמין. כך, למשל, לוגו של מזון מהיר גורם לאדם להיות סבלני, ספל חם הופך אותו לידידותי יותר, ודגל המדינה מוביל ללאומיות. קבוצת ספקנים פסיכולוגים ניסו לשחזר חלק מהתופעות הפופולאריות ביותר בתנאי מעבדה, ומצאו כי לא ניתן לקבל תוצאות אלו.

הטיה מגדרית מודעת. מאמר המפרט דו"ח מדענים שבדקו את השלכות ההטיה המגדרית והשפעותיה על ההבדלים בין נשים לגברים.

באותו נושא