תפקוד מיני :סקירה פסיכולוגית

תפקוד מיני

כל אדם חווה בעיות בתפקוד המיני בזמן זה או אחר. רק אם הבעיה הופכת למתמשכת, ומתרחשת למעלה ממחצית הזמן, או שהיא הופכת להיות מקור של מצוקה לבני הזוג, יש לשקול ייעוץ וטיפול פסיכולוגי. אנשים רבים מהססים מלתקשר על נושא זה, אך למרבה המזל, רוב המקרים של בעיות בתפקוד המיני ניתנות לטיפול, ולכן חשוב לשתף את החששות עם בן הזוג או עם מטפל מיני. הגורמים הפסיכולוגיים כוללים לחץ הקשור לעבודה וחרדה, דאגה לגבי התפקוד המיני, בעיות בחיי הנישואין או במערכות יחסים, דיכאון, תחושות אשם והשפעות טראומה מינית בעבר. ברוב המקרים, אדם מזהה בעיה המפריעה להנאתו או להנאת בן הזוג במערכות יחסים מיניות.

בעיות בתפקוד המיני מתייחסות לבעיה המתרחשת בשלב כלשהו של מעגל התגובה המינית, אשר מונע מהאדם או בני הזוג לחוות שביעות רצון מהפעילות המינית. מעגל תגובה זה כולל התרגשות, אורגזמה וסיפוק מיני. תשוקה ועוררות הם חלק משלב ההתרגשות של התגובה המינית.

מה גורם לבעיות בתפקוד מיני?

המטפל יתחיל עם בדיקת היסטוריה מלאה של תסמינים פיסיים, או שיזמין בדיקות אבחון על מנת לשלול בעיות רפואיות כלשהן שעשויות לתרום לתפקוד הלקוי. הערכת עמדות האדם בנוגע ליחסי מין, כמו גם גורמים אפשריים אחרים, תסייע למטפל להבין את הסיבה הבסיסית של הבעיה ולהמליץ על תכנית טיפול מתאימה. אם שולל הרופא גורמים פיזיים, יופנה הנבדק להערכה וטיפול פסיכולוגי או סקסולוגי.

כיצד מטופלות בעיות בתפקוד המיני?

רוב הבעיות בתפקוד המיני ניתנות לטיפול באמצעות טיפול פסיכולוגי או ייעוץ של סקסולוג. שיטות הטיפול כוללות:

טיפול מיני. מטפלי מין מועילים לזוגות הנתקלים בבעיה מינית אשר אינה ניתנת לטיפול רפואי. המטפלים הם לעיתים קרובות גם יועצי זוגיות. בני זוג המעוניינים ליהנות ממערכת היחסים המינית שלהם, צריכים להשקיע זמן ומאמץ על מנת לעבוד עם איש מקצוע מיומן.

טיפולים התנהגותיים. טיפולים אלו כוללים שימוש בטכניקות שונות, ומבוססים על תובנות, התנהגויות מזיקות ביחסים או טכניקות כגון גירוי עצמי לטיפול בבעיות עוררות או אורגזמה.

פסיכותרפיה. תרפיה עם יועץ מיומן מסייעת לטיפול בטראומה מינית מהעבר, תחושות חרדה, פחד או אשמה ודימוי גוף ירוד. כל אחת מבעיות אלו עשויה להיות בעלת השפעה על התפקוד המיני הנוכחי.

למידה ותקשורת. למידה אודות סקס, התנהגויות ותגובות מיניות מסייעות לאדם להתגבר על חרדות בנוגע לתפקוד מיני. תקשורת פתוחה עם בן או בת הזוג אודות הצרכים הפרטניים והדאגות מסייעת אף היא להתגברות על חסמים רבים המפריעים לחיי מין בריאים.

הצלחת הטיפול בבעיות בתפקוד המיני תלויה בגורם הבסיסי של הבעיה. בדרך כלל ניתן לטפל בבעיות הקשורות למצב פיזי, כמו גם בבעיות הקשורות לחוסר תפקוד קל הנובע מלחץ, פחד או חרדה. הטיפול מתבצע בהצלחה עם ייעוץ פסיכולוגי לתקשורת משופרת בין הצדדים.

קריאה נוספת:

בעיות בתפקוד המיני אצל נשים– קשיים בתפקוד המיני מתעוררים על רקע פיזיולוגי או נפשי. קשיים אלו עלולים להיות מלווים בחוסר חשק מיני, חוסר יכולת לחוות תשוקה, העדר יכולת לחוות אורגזמה או כאבים הנוצרים בעת החדירה.

בעיות זיקפה אצל גברים– מהי זיקפה וכיצד היא נוצרת? מה עלול לגרום לקשיים בהשגת זיקפה? כיצד ניתן לטפל בבעיה והאם דיאטה ושינוי סגנון חיים עשויים לסייע בפתרון הבעיה?