הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) יכולה להתפתח לאחר תלאות חמורות של פגיעה פיזית או האיום בפגיעה פיזית. נפגעי מלחמה הם שהביאו הפרעה זו לתודעה הציבורית, אך היא יכולה לנבוע מאירועים טראומטיים אורים דוגמת שוד, אונס, עינויים, חטיפה, שבי, התעללות בילדים, תאונות דרכים, תאונות רכבות, התרסקויות מטוסים, פיגועים או אסונות טבע כגון שיטפונות או רעידות אדמה. רוב האנשים שנחשפו לאירועים אלו, חווים חלק מתסמיני המצוקה כגון בעיות שינה ועצבנות. רובם מתאוששים באופן מלא בתוך מספר שבועות או חודשים. הפרעת דחק פוסט טראומטית מהווה כיום נושא למחקרים רבים אשר מומנו על ידי המכון הלאומי לבריאות הנפש.

מאפייני ההפרעה

אנשים הסובלים מהפרעה זו עשויים להיות חסרי רגש או תחושה, במיוחד ביחס לאנשים קרובים להם. הם עלולים לאבד עניין בדברים שבעבר גרמו להם הנאה. הם עשויים להיבהל בקלות או להיות עצבניים ואגרסיביים, עלולים להתקשות בהירדמות או לישון באופן רצוף. הם נמנעים ממצבים שמזכירים להם את האירוע המקורי ולעיתים קרובות חשים תחושות כבדות ביום השנה של האירוע.

תסמיני פוסט טראומה עלולים להיות גרועים יותר אם הם מופעלים במכוון על ידי אדם אחר, כגון בעת שוד או אונס. רוב הסובלים מתסמונת זו חיים מחדש שוב ושוב את הטראומה במחשבותיהם במהלך היום ובסיוטים בעת השינה.תופעות אלו נקראות פלאשבקים, והם עשויים להיות מורכבים מתמונות, צלילים, ריחות או תחושות. לעיתים קרובות הם מופעלים באמצעות התרחשויות רגילות כגון טריקת דלת, נפץ מפלט מכונית או שהייה במקום שבו התרחשה הטראומה. אדם החווה פלאשבק עשוי לחוות את הרגשות והתחושות הפיזיות שהתרחשו בעת התקרית, למרות שכבר אינו בסכנה.

הופעת התסמינים

לא כל אדם שעבר טראומה מפתח תסמונת דחק פוסט טראומטית מלאה או אפילו קטנה. התסמינים מתחילים ברך כלל בתוך שלושה חודשים מהאירוע, אך לעיתים הם עשויים להופיע רק מספר שנים מאוחר יותר.

על התסמינים להתקיים במשך למעלה מחודש על מנת להיחשב כהפרעה רשמית. המצב משתנה מאדם לאדם. חלק מהאנשים מתאוששים בתוך מספר חודשים, בעוד שאחרים חווים את התסמינים למשך זמן רב יותר. בקרב אנשים מסוימים המצב הופך להיות כרוני.

טיפולי מוח מדעיים

המחקר של תסמונת פוסט טראומטית מתקדם ביותר כיום והוא מוביל לטיפול טוב יותר במצב. טיפול בחשיפה הוא סוג טיפול אותו מקבלים הסובלים מההפרעה, ובמהלכו הם מתעמתים עם הזיכרונות הטראומטיים שלהם באמצעות דיבור.

פחד מופעל לסירוגין והוא מתרחש במוח. תרופות יכולות להקל או לעכב את המצב. תרופות מסוימות, הניתנות למטופלים בהתאם למצבם ולהיסטוריה הרפואית שלהם, הוכחו כמפחיתות את הפחד ומקלות על הטיפול בחשיפה.

טיפול פסיכיאטרי מסייע למטופל להסתגל לדרכים חדשות לשנות את הזיכרונות הטראומטיים שלו לפני שהם מתקבעים במוח, ובכך יתכן שניתן יהיה למנוע את ההפרעה לחלוטין. מחקר חדש מתמקד בהתערבות על מנת לסייע לקורבנות אונס בחדרי מיון.