פסיכוזה והגורמים לתסמינים פסיכוטיים

תסמינים פסיכוטיים

פסיכוזה היא תסמין של מחלה פסיכיאטרית, במהלכה חווה החולה מצבים אותם הוא מחשיב כאמיתיים, כאשר הם קיימים בדמיונו בלבד. במילים אחרות, הוא מאבד קשר עם המציאות. מצב זה מתרחש בשתי צורות עיקריות: הזיות שמיעה; ואשליה, המתבטאת בהחזקה באמונות יוצאות דופן שאינן רווחות בקרב אנשים אחרים. ברמה הכללית, שני סוגי הפרעות פסיכיאטריות מייצרות פסיכוזה: סכיזופרניה והפרעת מצב הרוח או הפרעה רגשית. אבחנות ותת סוגי הפרעות פרטניות יכולות להציג תסמינים פסיכוטיים. פסיכוזה היא תסמין המצביע על הפרעה נפשית, ולא על בעיה רפואית

גנטיקה. מחלות פסיכוטיות הנושאות דפוסי סכיזופרניה והפרעה דו קוטבית נעוצות בהיסטוריה משפחתית, וחופפות אף להפרעות התפתחותיות כגון אוטיזם. ממצאים אלו מעלים שאלות לגבי תקפות גישת אבחון המסווגת סוגי מחלות פסיכוטיות שונות. מחקרים דנים לגבי עידון הקריטריונים המשמשים לקביעת אבחנה ומה מתרחש מאחורי פסיכוזה.

שינויים פסיכולוגיים במוח. קיימים שינויים מבניים וכימיים במוחם של אנשים עם הפרעה פסיכוטית, הקשורים להעברה עצבית של דופאמין, חומר כימי החיוני לתקשורת בין תאי המוח, ונמצא קשור ישירות להזיות בקרב אנשים עם הפרעות פסיכוטיות. סריקות מוחיות גילו כמות מופחתת של חומר אפור במוחם של חלק מהאנשים עם היסטוריה של פסיכוזה, מה שעשוי להסביר את תופעות עיוותי המחשבה.

סימנים ותסמינים

פסיכוזה היא תסמין המצביע על הפרעה נפשית, ולא על בעיה רפואית. סימני ההיכר הקלאסיים של פסיכוזה הם:

הזיות. שמיעה, ראייה או הרגשת דברים שאינם קיימים; תפיסות ללא גירויים חיצוניים.

אשליות. אמונות שווא, המבוססות בעיקר על פחד או חשד לדברים שאינם אמיתיים.

התסמינים הראשוניים המתונים יותר של פסיכוזה עשויים לכלול:

• תחושת חשד

• תפיסות מעוותות

• תחושות דיכאון

• מחשבות על התאבדות

• חשיבה כפייתית

• בעיות שינה.

תסמינים פסיכוטיים בהפרעות סכיזופרניה עשויים לכלול אף מחשבה, דיבור או התנהגות שאינם מאורגנים; קפיצה בין נושאים שאינם קשורים; קטטוניה, מצב של חוסר תגובה. בהתאם לגורם, פסיכוזה עשויה להתרחש במהירות או באיטיות.

דוגמאות לתסמינים פסיכוטיים כוללים אמונה של המטופל כי הוא מחזיק ברשותו כוחות קסם אותם אין לאנשים אחרים, ואמונה שאנשים אחרים זוממים נגדו. דרוג רמת המחלה נקבע על פי רמת האמון של המטופל במציאות מחשבותיו, ובמידת השליטה שיש לו על מחשבותיו.

הזיות של אדם עם פסיכוזה עשויות להשפיע על כל החושים, כולל ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש. הזיות השמיעה הנפוצות בסכיזופרניה כוללות שמיעת מספר קולות מדברים, לעיתים קרובות באופן שלילי, על המטופל; קול המעניק פרשנות להתנהגות המטופל; וחזרה על מחשבות המטופל.

סוג האשליות המבדילות בין פסיכוזה בסכיזופרניה לבין הפרעות הזויות אחרות כוללות:

אשליות ללא ביזאריות. אמונות שווא שיתכן שיתקיימו במציאות.

הזיות מוזרות. בלתי אפשריות, כגון בניגוד לחוקי הפיסיקה, כולל הזיות מוזרות אותן חווה המטופל במהלך התקף פסיכוטי. דוגמאות להזיות פסיכוטיות כוללות סוגי הזיות פרנואידיות, שסביר יותר שיהיו מזוהות עם סכיזופרניה ואשליות גדלות.

הזיות פרנואידיות. אלו עלולות לגרום לאדם עם פסיכוזה לחשוד יתר על המידה באנשים או בארגונים, ולהאמין כי הם זוממים לגרום לו נזק. הזיות מסוג זה עלולות להיות מפחידות ביותר ולגרום להתנהגות חריגה כגון הימנעות מחדרים המכילים התקנים מסוימים, אמונה כי אחרים שולטים במחשבותיו, או התקנת מספר מוגזם של מנעולים על דלת הכניסה.

שיגעון גדלות. אלו הן מחשבות שווא ברורות המתבטאות באמונת אדם עם פסיכוזה כי הוא מחזיק בכוח או סמכות מיוחדים המבדילים אותו מהחברה. הוא מאמין שהוא עשיר מאוד, ומסוגל להשיב אנשים מתים לחיים, או שהוא מסוגל לשלוט על איתני הטבע.

דוגמאות לתסמינים שליליים של פסיכולוגיה כוללות:

• חוסר מוטיבציה

• תנועה איטית

• שינוי בדפוסי השינה

• הימנעות מטיפוח אישי והיגיינה לקויה

• קשיים בתכנון וארגון

• דיבור מועט

• שינויים בשפת הגוף

• הימנעות מקשר עין

• טווח מופחת של רגשות

• נטייה שלא לתקשר עם אנשים אחרים

• עניין מועט בתחביבים

• עניין מועט ביחסי מין.

בדיקות ואבחון

אבחון מוקדם של פסיכוזה משפר את התסמינים לטווח הארוך, אך לא תמיד אפשר לבצע אבחון מוקדם. צורות מתונות יותר של פסיכוזה עלולות להוביל לסכיזופרניה, כשאינן מטופלות בממוצע של שנתיים לפני קבלת תשומת לב רפואית.

דגימת שתן. בדיקה מוקדמת של תסמינים פסיכוטיים כוללת דגימת שתן לבדיקת חומרים שעשויים להיות הגורם.

לא קיימת בדיקה ביולוגית לפסיכוזה עצמה, ובדיקות מעבודה מבוצעות לשם שלילת בעיות רפואיות אחרות המספקות הסבר חלופי.

סריקות מוח

ניתן לבצע בשלבים המוקדמים של הטיפול, כך שניתן יהיה לשלול מצבים אחרים. בדיקות EEG (electroenephalography), המקליטות את הפעילות החשמלית במוח, מסייעות לשלילת הזיות, פגיעת ראש או אפילפסיה כגורמים אפשריים לתסמינים פסיכוטיים. סריקות CT, טומוגרפיה ממוחשבת באמצעות צילומי רנטגן, או MRI, הדמיית תהודה מגנטית, מבוצעות כאשר קיימים סימנים או סיבה לחשוד בגורם נוסף לתסמינים פסיכוטיים או נוירולוגיים.

טיפול ומניעה

אפשרויות טיפול ומניעת התקפים פסיכוטיים כוללות:

תרופות אנטי פסיכוטיות

זהו טיפול תרופתי הנחשב לעמוד התווך של טיפול באנשים עם מחלות פסיכוטיות. הן יעילות בהפחתת תסמיני פסיכוזה בהפרעות פסיכיאטריות כגון סכיזופרניה, אך אינן מטפלות או מרפאות את המחלה הפסיכוטית הבסיסית.

אם הפסיכוזה לא נגרמת כתוצאה מהפרעה כגון סכיזופרניה או הפרעה דו קוטבית, הטיפול שונה, ומתמקד בטיפול במצב הרפואי ולא במצב הפסיכיאטרי. המינון המינימאלי לטיפול בתרופות אנטי פסיכוטיות יעיל להפחתת תופעות הלוואי, וניתן בדרך כלל לנשים הרות, מיניקות או המתכננות הריון.

תרופות אנטי פסיכוטיות חדשות יותר, המכונות דור שני, זמינות לשימוש במקרים מיוחדים המצריכים פיקוח רפואי, ונקבעות כאשר לא מתרחשת תגובה למינון התרופתי של התרופות האנטי פסיכוטיות האחרות, במשך למעלה מחודשיים.

טיפול תחזוקה לסכיזופרניה

טיפול אנטי פסיכוטי לסכיזופרניה מתבצע בשני שלבים: השלב המטפל בהתקפים פסיכוטיים ראשוניים, ושלב טיפול התחזוקה הנקבע לכל החיים. בשלב החמור של המחלה, יש צורך בדרך כלל באשפוז. בשלב התחזוקה, טיפול בסכיזופרניה מתבצע בטיפול תרופות אנטי פסיכוטיות המונעות התקפים פסיכוטיים נוספים.

טיפול בסכיזופרניה לכל החיים כרוך בטיפולי תמיכה אחרים, כולל טיפול פסיכולוגי בין אישי וטיפול משפחתי.