דיכאון אחרי לידה

תהליך הלידה והתקופה שלאחר הלידה עשויים להשפיע באופן מלחיץ, לא משנה כמה אישה ציפתה לתינוק החדש או כמה היא אוהבת אותו. דכדוך קל לאחר לידה הוא תופעה נורמאלית לחלוטין, אך אם התסמינים מחמירים או אינם נעלמים לאחר מספר שבועות, מדובר בדיכאון אחרי לידה, אשר עלול להפריע ליכולת האישה לטפל בתינוק ולכן חשוב לקבל עזרה באופן מיידי. עם טיפול ותמיכה, אישה יכולה לשוב ולתפקד כאם מאושרת.

רוב האימהות החדשות חוות לפחות חלק מהתסמינים של דיכאון קל, כולל דכדוך, עצב, קשיי הירדמות, עצבנות, שינויי תיאבון, ובעיות ריכוז. התסמינים מופיעים בדרך כלל בתוך מספר ימים לאחר הלידה ונמשכים בין מספר ימים למספר שבועות.

תסמינים אלו הן תופעה נורמאלית לאחר לידה ונגרמים כתוצאה מהשינויים ההורמונאליים המתרחשים בגוף. אין צורך לדאוג בגינם ואין צורך לקבל טיפול למצב זה. התחושה הטובה תשוב ברגע שההורמונים יתייצבו.

סימני ותסמיני דיכאון לאחר לידה

בניגוד לתסמיני דיכאון קל, דיכאון לאחר לידה הוא בעיה רצינית יותר, ממנה אין להתעלם. יחד עם זאת, לא תמיד קל להבחין בין שני המצבים. תסמיני דיכאון לאחר לידה נראים בתחילה כמו תסמיני דיכאון קל, ולמעשה, שני המצבים כוללים תסמינים משותפים רבים, כגון שינויים במצב הרוח, בכי, עצבות, נדודי שינה ועצבנות. ההבדל הוא שעם דיכאון לאחר לידה, התסמינים חמורים יותר, מתמשכים לתקופה ארוכה יותר וכוללים מחשבות אובדניות או חוסר יכולת לטפל בתינוק.

סימני ותסמיני דיכאון לאחר לידה כוללים:

• חוסר עניין בתינוק

• תחושות שליליות כלפי התינוק

• חשש לפגיעה בתינוק

• חוסר יכולת ליהנות מהתקופה החדשה

• חוסר אנרגיה ומוטיבציה

• תחושות חוסר ערך ואשמה

• שינויים בתיאבון וירידה במשקל

• שינה מוגברת או מופחתת מהרגיל

• מחשבות חוזרות ונשנות על מוות או התאבדות.

דיכאון לאחר לידה מתרחש בדרך כלל זמן קצר לאחר הלידה ומתפתח בהדרגה במשך מספר חודשים. הוא יכול אף להופיע פתאום, ובקרב חלק מהנשים, הסימנים הראשונים לא יופיעו עד תקופה של מספר חודשים לאחר הלידה.

מצב זה עלול להפריע ליכולת האישה לתפקד, ובכלל זה לטפל בעצמה ובתינוק שלה. אם אישה סובלת מדיכאון לאחר לידה, אין זה אומר שהיא אימא רעה. יחד עם זאת, אם המצב לא יטופל, הוא ישפיע לרעה גם על התינוק.

הגורמים לדיכאון לאחר לידה

מדענים אינם יודעים עדיין את הגורם המדויק להתפתחות דיכאון לאחר לידה, אך המצבים הבאים נחשבים כתורמים:

שינויים הורמונאליים. לאחר לידה, נשים חוות ירידה משמעותית ברמות ההורמונים האסטרוגן ופרוגסטרון. גם רמות בלוטת התריס יכולות לרדת, ולהוביל לעייפות ודיכאון. שינויים הורמונאליים מהירים אלו נובעים משינויים בלחץ הדם, תפקוד לקוי של המערכת החיסונית, וחילוף חומרים לקוי.

שינויים פיסיים. לידה כרוכה בשינויים פיסיים ורגשיים רבים. אישה עשויה להתמודד עם כאבים פיסיים במהלך ולאחר הלידה, או להתקשות באובדן המשקל העודף, המוביל לתחושת חוסר ביטחון לגבי המראה והמיניות שלה.

מתח. הלחץ הכרוך בטיפול בתינוק עשוי לגבות מחיר אף הוא. אימהות חדשות סובלות לעיתים קרובות ממחסור בשעות שינה, ועשויות לחוש מאוימות וחרדות לגבי היכולת שלהן לטפל כראוי בתינוק. מצבים אלו עשויים להיות קשים במיוחד לאימהות שמעולם לא ילדו, ונאלצות להתרגל לזהות עצמית חדשה לחלוטין.

טיפול מקצועי לדיכאון לאחר לידה

כשהדיכאון אינו חולף, יש לפנות לטיפול מקצועי. דיכאון לאחר לידה מגיב לאותם סוגי טיפול כמו דיכאון רגיל. קבוצות טיפול, טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי מועילים לשיפור התסמינים.

טיפול אישי או ייעוץ נישואין. מטפל טוב מסייע לאישה להתמודד בהצלחה עם השינויים הכרוכים באימהות החדשה. אם אישה נקלעת לסכסוכים עם בן הזוג או מרגישה שאינה מקבלת די תמיכה, ייעוץ נישואין מועיל לפתרון המצב.

טיפול הורמונאלי. טיפול בתחליפי אסטרוגן מסייע לדיכאון לאחר לידה. אסטרוגן נקבע בדרך כלל בשילוב עם תרופות נוגדות דיכאון. קיימים סיכונים הכרוכים בטיפול הורמונאלי, ולכן יש להתייעץ עם הרופא לגבי קבלת הטיפול הטוב והבטוח ביותר באופן אישי.

תרופות נוגדות דיכאון. למקרים קשים של דיכאון לאחר לידה, בהם אישה אינה יכולה לטפל בעצמה ובתינוק, תרופות נוגדות דיכאון הן אפשרות טיפול אותה יש לשקול. יחד עם זאת, טיפול תרופתי צריך להיות מלווה בטיפול פסיכולוגי, ופיקוח הדוק של רופא.