חדשות פסיכולוגיה מאי יוני 2015

ה'דיילי מייל' חושש שתמונות הקשת של פייסבוק הן 'מבחנים פסיכולוגיים'.לכבוד חגיגות הגאווה של חודש יוני, ופסק הדין של בית המשפט העליון בארה"ב לגבי נישואים חד מיניים, הרשת החברתית חשפה כלי שמאפשר למשתמשים להביע את תמיכתם לאנשי הלהט"ב באמצעות הוספת צבעי דגל הקשת לתמונות הפרופיל שלהם.  למעלה מ-26 מיליון משתמשי פייסבוק הוסיפו את מסנן הקשת לפרופיל שלהם, כולל חברות מותגים, פוליטיקאים וידוענים, עם למעלה מחמש מאות מיליון פוסטים. יחד עם זאת, ה'דיילי מייל' מודאג מהעובדה שמדובר במבחן פסיכולוגי, בעקבות ציטוט מחקר מגמות חדשות במדיה החברתית, שמטרתן עיצוב דעת קהל.

דיכאון או רק עצב? – מאמר העוסק בהבדלים בין דיכאון קליני לבין עצבות וכיצד להבדיל בין המושגים.

מעצר של בן משפחה על רקע הגירה, עלול לגרום לנזק פסיכולוגי.תלונה שהוגשה על ידי ארגוני זכויות מהגרים בסאן אנטוניו, למשרד לביטחון פנים מעלה כי מעצר נשים וילדים שאולי ברחו מארץ מוצאם כתוצאה מאלימות, יוצר או מחמיר טראומה נפשית.

הקשר בין התמכרות להימורים ואלכוהול – על הקשר הפסיכולוגי בין סוגי התמכרויות שונות, התמכרות להימורים, אלכוהוליזם והתמכרות לסמים.

שינה אינה התרופה הטובה ביותר לטראומה פסיכולוגית, ולמעשה עלולה לגרום לפלאשבקים.מדענים מאוניברסיטת אוקספורד ביקשו להבין מדוע אנשים מסוימים חווים 'זיכרונות חודרניים' של רגעים אינטנסיביים בחייהם, כשהזיכרונות ה"חיים" צצים לתודעתם שנים לאחר האירוע. הם מצאו כי הסיבה היא שמירה על ערנות לאחר התרחשות אירוע טראומטי, כשכתוצאה מכך עלולים להיעצר הזיכרונות השליליים המאוחסנים במוח, ולגרום לפלאשבקים מאוחר יותר בחיים.

מריחואנה ומחלות נפשיות – על הקשר הישיר והעקיף בין שימוש במריחואנה לבין סוגים שונים של מחלות נפשיות.

ההשפעות הפסיכולוגיות של חיות מחמד הן עמוקות. מחקר שעקב אחר אנשים חולים שסבלו מצלילה נפשית, לחץ עמוק, כאבי אוזניים, סחרחורת ובחילות, שיפרו את תסמיניהם ושבו לתפקוד לאחר חיבוק חיית מחמד ביתית, כלב או חתול, למשך חצי שעה.

התאוששות מהתמכרויות – מאמר על דרכי ההתאוששות מהתמכרויות ועל הסיבות להתמכרות בכלל.

מדוע תמונות חמודות של בעלי חיים גורמות לנו אושר. מחקר פסיכולוגי מציג ראיות מדעיות לפיהן צפייה בתמונות של בעלי חיים חמודים מפחיתה מתחים וגורמת לאושר.

אשליות: הפרעת חוסר אבחנה בין מציאות לאשליה – מאמר העוסק בהפרעות נפשיות הקשורות לאשליות ואי הסתכלות על המציאות.

קריאה אינה גורמת בהכרח לאושר. מומחי חינוך סבורים כבר מספר שנים כי קריאה משפיעה באופן מוזר על קוראים מסוימים. ספרי הדרכה עצמית רבים נדחפים לתודעת הציבור על ידי התקשורת, באמצעות כותרות כגון 'חובה לקרוא!' תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שמסרים שונים משפיעים באופן שונה על אנשים שונים, בנקודות שונות בחייהם. כך, למשל, צעירים בשנות העשרים עשויים להתלהב מספרים אותם ישנאו בשנות השלושים לחייהם, מבלי לדעת אפילו בדיוק למה.

הפרעת אכילה בולמוסית – מה גורם לאכילת בולמוס? כיצד ניתן לטפל בהפרעת אכילה מסוג זה.

למה זה נורמאלי לא להיות מאושר כל הזמן. מבט חטוף על תמונות באינסטגרם מגלה שפע פרצופים מחייכים ופעילויות מעוררות קנאה. הטלוויזיה, המגזינים, והתקשורת, מציגים מסרים זהים. חיוכים אינסופיים מאוזן לאוזן, וצחוקים המציגים מסר לפיו כל העולם שמח כל הזמן. ובכל זאת משהו אינו מסתדר. בין אם זה במובן שכל זה נראה טוב מכדי להיות אמיתי, או אם מתחשבים בעובדה לפיה למעלה משישה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון. משהו בנוגע לטירוף שמחה זה נראה כבוי. כך שאם אדם מרגיע את עצמו באופן אינטואיטיבי שאף אחד אינו יכול להיות שמח כל הזמן, זה כנראה נכון.

התמודדות עם רגשות עזים – מאמר המסביר מהן רגשות עזים וכיצד להתמודד איתן.

סקר מגלה כי תכנית הטלוויזיה 'משפחה מודרנית' סייעה להבין מחדש את נושא הנישואין החד מיניים. פסיקת בית המשפט העליון בעד נישואין חד מיניים התקבלה בהסכמה משותפת של חמישה שופטים. אך החלטתם משקפת גם שינוי עמדות בקרב האוכלוסייה בכללותה. אחד הגורמים לשינוי בדעת הציבורית הוא מסרים העוברים בתקשורת ובטלוויזיה, שעברה אבולוציה בתחום הצגת הומוסקסואלים אמריקאים. דוגמא לכך היא תכנית הטלוויזיה 'משפחה מודרנית'.

טיפול התנהגותי לילדים עם הפרעות קשב וריכוז – על דרכי הטיפול בילדים עם הפרעות קשב וריכוז ובעיקר בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

האם מותגים יכולים לשנות אישיות? לפסיכולוגיה יש את התשובה. רעיון ההקשר בין מותגים לבין אישיות מתייחס לתכונות אנושיות הקשורות למותגים. לדוגמא, 'אפל' היא חברה מגניבה, 'הרמס' אלגנטית ו'פולקסווגן גולף' היא מאופקת. אנשים רבים מפתחים את אישיותם עם הזמן בהתאם למותגים אותם הם צורכים.

התמודדות עם כעסים – כיצד ניתן להתמודד נכון עם כעסים והתקפי זעם.

הפסיכולוגיה של תזונת ילדים טובה יותר. הורים המעוניינים שילדיהם יאכלו טוב יותר, צריכים לספר להם כמה טובים הם הירקות, במקום ללמדם שעוגיות וממתקים הם רעים. תוויות המזונות מלמדות הרבה על המרכיבים, אך יש לשנות גם אותן, ולנסח אותן בצורה חיובית יותר. אנשים פתוחים יותר לתזונה בריאה כשהם קוראים מסרים חיוביים לגבי המזון אותו הם אוכלים.

תסמונת אספרגר – הסבר על התסמונת, כיצד לזהות ודרכי טיפול לאחר האבחון.

מורים חסרים כישורים פסיכולוגיים חברתיים. מומחי חינוך סבורים כי כישורים חברתיים ופסיכולוגיית ילדים צריכים להתבצע כקורסי חובה בלימודים להכשרת מורים, שכן העדרם גורם לתקנים נמוכים של איכות ההוראה והשכלה נמוכה בקרב תלמידים.

על הצלחה ואנשים רגועיםכיצד אנשים מצליחים נשארים רגועים. על גישה חיובית לחיים ואיזון פסיכולוגי.

יתרונות פסיכולוגיים של שינה איכותית. שינה שאינה איכותית משפיעה במיוחד על העבודה והלימודים. מחקר חדש מוכיח כי שינה איכותית מסייעת בשיפור הזיכרון, מפחיתה את הלחץ ומשפרת את חיי המין. בנוסף, השינה מובילה לתחושות רווחה מדהימות.

הסרט החיים יפים על פי הפסיכואנליזה – ניתוח פסיכואנליסטי מעניין על הסרט "החיים יפים".

השפעת העישון על המוח. אנשים מעשנים טוענים כי הסיגריה גורמת להם לתחושה מרגיעה ומפחיתה לחצים. אהוד אברהמסון, מומחה לגמילה מהתמכרויות מסביר כי זוהי תפיסה שגויה, שכן העישון למעשה מגביר חרדות ומתחים.

הפסיכולוגיה מאחורי הלבוש. מדענים מאוניברסיטת קולומביה בניו יורק ואוניברסיטת קליפורניה, ביצעו חמישה ניסויים נפרדים שנועדו למדוד את הקשר בין בגדי צעירים והסגנון הקוגניטיבי שלהם, המתייחס לדרך בה המוח חושב ומעבד מידע.

ילדים שנחשפים למספר שפות מתקשרים באופן טבעי טוב יותר. מחקר חדש מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת שיקגו מוכיח כי ילדים צעירים ששומעים יותר משפה אחת בבית מפתחים כישורי תקשורת טובים יותר. תקשורת יעילה דורשת את היכולת לקחת נקודות מבט של אחרים.

לזוגות מאושרים יש יותר ילדים. מדענים מצאו באמצעות מחקרים כי גברים ונשים שהם שמחים, מרוצים מחייהם או בעלי אישיות חזקה, הם גם בעלי מטרות לתכנון משפחות גדולות יותר בהשוואה לאחרים. הגורמים האפשריים נעים בין תחושת מוכנות לעשות את הצעד הבא בחיים, ועד לסיכוי גבוה יותר להיות במערכת יחסים יציבה ומאושרת.

האם הורים צריכים לדאוג אם ילדיהם משחקים במשחקים על טבעיים? ילדים ובני נוער משחקים במשחקים על טבעיים במשך עשרות שנים בכל רחבי העולם. המשחקים הפופולאריים יותר כוללים לוח סיאנס המזמן את עולם הרוח, מחבואים, משחקי חושך ומשחקי זומבי. מדענים בודקים את השפעת המשחקים האלו על מוחם של הצעירים.