דיכאון קל

דיכאון קל, הידוע גם כהפרעת דיסתימיה, משפיע על אנשים רבים. המצב עשוי להיות מופעל כתוצאה מאירוע מסוים או בעיה רפואית, או שהוא עלול להופיע ללא סיבה נראית לעין. לעיתים קרובות אנשים אינם מבינים שהם בעצם סובלים ממצב רפואי, היות ותופעות דיכאון זה הן עדינות וקל להתעלם מהן עד שהן מתחילות להשפיע על התפקוד היומיומי.

מצב של דיכאון קל מוגדר כדיכאון כרוני עם תסמינים שאינם חמורים כמו אצל אדם שסובל מדיכאון חמור. הפסיכולוגיה מגדירה דיכאון זה כתחושות דיכאון אשר חייבות להיות נוכחיות כמעט מידי יום במשך שנתיים לפחות. אם התסמינים אינם מתמשכים לאורך זמן רב, יתכן שהבעיה עשויה להיות תקופת עצב נורמאלי ולא דיכאון קל.

תסמיני דיכאון קל

התכונה העיקרית של דיכאון קל היא מצב רוח דיכאוני כרוני. אנשים הסובלים ממצב זה נוטים גם לסבול מהערכה עצמית נמוכה ויש להם אנרגיה מועטת לתפקוד, תיאבון נמוך והפרעות שינה. הם מתקשים לישון במשך תקופות ארוכות, ומצבם מאופיין בעצב כללי; עייפות; תנועות איטיות או תשישות נפשית ופיסית; בעיות ריכוז או קושי בפתרון בעיות יומיומיות פשוטות; תחושות אשמה או חוסר ערך עצמי; שכחה; מחשבות שליליות; מחשבות על מוות או התאבדות; ונסיגה חברתית.

דיכאון קל עלול להשפיע על תחומי חיים רבים. הוא עלול להפריע למערכות יחסים היות והוא גורם לאדם לנסיגה חברתית והתבודדות. חוסר המוטיבציה עלול לפגוע בביצועי העבודה, והמצב עלול להשפיע אף על הבריאות הפיסית, היות ושינה לקויה מובילה לליקויים במערכת החיסונית, ורגישות לכאבים ומכאובים.

אנשים הסובלים מדיכאון קל מפגינים בדרך כלל התנהגות המצביעה על הדרך בה הם חשים, והנמשכת לאורך זמן רב. כך, למשל, הם עשויים להזניח טיפול וטיפוח אישי, מתנהלים באופן כבד ואיטי, עם כתפיים שמוטות וראש למטה. מאפייני פנים של אדם עם מצב זה קשור לאומללות, קימוט המצח, פה שמוט, ועיניים המביטות למרחקים בעצב.

אבחון

למרות שפסיכיאטרים בעלי הכשרה מיוחדת באבחון הפרעות נפשיות רבות יכולים לזהות סימני דיכאון קל, גם רופא משפחה יכול לזהות תסמיני דיכאון קל. חומרת המצב מוערכת כשהמטופל מתאר את התסמינים והשפעתם.

כדי להיות מאובחן באופן רשמי עם דיכאון, צריכים להתקיים לפחות אחד משני תסמינים עיקריים אפשריים, וארבעה תסמינים נלווים, כולל מצב רוח ירוד מתמשך ותחושות עצב, וירידה במוטיבציה, במיוחד חוסר עניין ניכר בפעילויות שבעבר נחשבו למהנות.

טיפול בדיכאון קל

דיכאון קל ניתן בדרך כלל לטיפול עם טיפול התנהגותי קוגניטיבי. המטפל מלמד את המטופל כיצד לזהות מחשבות שליליות, כיצד לעצור אותן ולהחליפן בחשיבה חיובית בריאה. המטופל לומד אף לקחת שליטה על מצבים ולבחון את התנהגותו, ואינו מגיב באופן אוטומטי לתחושות דיכאון. הטיפול מלמד את המטופל כיצד לשמור על מוטיבציה באמצעות מדידת הפעולות וההתקדמות לעבר המטרות הספציפיות שלו.

אם הדיכאון פוגע בתפקוד היומיומי, הרופא ירשום תרופות נוגדות דיכאון, המשמשות בשילוב עם טיפול פסיכולוגי ובדרך כלל ניתן להפסיקן לאחר שהמטופל לומד להתמודד עם הדיכאון הקל מבחינה קוגניטיבית. אנשים הסובלים מדיכאון קל יכולים להסתדר ללא תרופות ולאחר טיפול פסיכולוגי, התסמינים יתחילו להתפוגג.

בנוסף כדאי לקרוא על:

השפעת תרופות על דיכאון קל – דעות מומחים