מריחואנה כטיפול להפרעה פוסט טראומטית

מריחואנה להקלת תסמיני פוסט טראומה

למעלה מחמישה מיליון אנשים סובלים מתסמיני הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) מידי שנה, ומחקר חדש מצביע על העובדה לפיה קנביס יכול לסייע להם למצוא הקלה ואולי אף להציע טיפול טוב יותר מאשר הטיפול הנוכחי של תרופות נפוצות לטיפול בהפרעה.

המחקר, שפורסם בכתב העת Neuropsychopharmacology, עקב אחר טיפול בקנבינואידים סינטטיים שניתנו לחולדות לאחר אירוע טראומטי, ונמצא כי הטיפול יכול למנוע תסמינים התנהגותיים ופיסיולוגיים של הפרעת דחק פוסט טראומטית, באמצעות הפעלת שינויים במרכזי מוח הקשורים להיווצרות והחזקת זיכרונות טראומטיים. מחקר זה מתווסף לגוף הולך וגדל של מחקר, אשר תורם להבנת בסיס המוח וההשפעה החיובית שיש למריחואנה על ההפרעה.

עיקרי המחקר

בעוד שקנבינואידים הם מרכיבים טבעיים הנמצאים בצמח הקנביס, מחקר זה בוצע עם קנבינואידים סינטטיים, המייצרים חומרים דומים בהשפעתם ל-THC, המרכיבים הפסיכו אקטיביים העיקריים של המריחואנה.

המדענים בדקו באופן פרטני את השפעת הקנבינואידים הסינטטיים על חשיפה לתזכורת טראומה, בקרב אנשים הסובלים מטראומה, לאחר חשיפה לאירועים שאינם טראומתיים, כגון צפירות ימי זיכרון או צפירות מכוניות, המעוררים את הזיכרון של האירוע הטראומטי ובכך מגבירים את ההשפעות השליליות שלו.

מהלך המחקר

בחלק הראשון של הניסוי, המדענים חשפו חולדות לאירוע טראומטי של הלם חשמלי. לאחר הטראומה, לחלק מהחולדות הוזרקו קנבינואידים סינתטיים. החולדות נחשפו ל"תזכורות טראומה" המופעלות על זיכרונות ההתחשמלות. לאחר מכן עברו החולדות טראומה בתהליך זהה לטיפול בחשיפה, שנועד לסייע להם להתמודד עם תסמיני פוסט טראומה.

המדענים מצאו כי לאחר החשיפה לטראומת התזכורת, החולדות שקיבלו הזרקות קנבינואידים סינתטיים, לא הפגינו תסמיני הפרעה פוסט טראומטית כגון תגובת בהלה מוגברת, שינויים ברגישות לכאב וגמישות לקויה במרכז הגמול של המוח.

לעומת זאת, קבוצת הביקורת של העכברים שלא קיבלו את החומר, חוותה תסמינים אלו. החולדות שטופלו הפגינו גם התנהגות טובה יותר לאחר תזכורות הטראומה בהשוואה לקבוצת החולדות שקיבלה סרטרלין SSRI תרופות נוגדות דיכאון (זולופט), חומר המשמש לטיפול בהפרעה פוסט טראומטית בהצלחה מעורבת בהפחתת התסמינים.

החוקרים קבעו גם את הבסיס הנוירולוגי לתופעות התנהגותיות אלו. הם מצאו כי בקרב החולדות שנחשפו לטראומה ותזכורת טראומה, חלה עלייה בביטוי הקולטנים במוח הקשורים לעיבוד רגשי. הטיפול בקנבינואידים מנע למעשה את העלייה בביטוי קולטנים אלו בשני אזורים במוח המעורבים ביצירת ושמירת זיכרונות טראומתיים, ההיפוקמפוס וקליפת המוח הקדם חזיתית.

מסקנות המחקר

המחברת הראשית של המחקר, ד"ר אירית עקירב, הוכיחה בעבר כי מריחואנה סינטטית יעילה בהפחתת תסמיני הפרעה פוסט טראומטית בקרב חולדות, אם הטיפול ניתן בתוך יממה לאחר האירוע הטראומטי עצמו.

כעת, המחקר החדש שלה מוכיח כי מריחואנה יכולה להיות טיפול יעיל נוסף בשלב מאוחר יותר של תזכורת הטראומה. בעוד שזהו מחקר ראשוני, הוא מצביע על העובדה לפיה יש לבצע ניסויים בבני אדם כדי לבחון את הבטחת המריחואנה כאפשרות טיפול להפרעה זו.

ממצאי המחקר מצביעים על כך שטיפול בקנבינואידים מונע התרחשות שינויים מוחיים הקשורים למעגל פחד בעקבות טראומה. המדענים סבורים כי מחקר זה עשוי להוביל לניסויים עתידיים בבני אדם בנוגע לשיטות אפשריות למניעת התפתחות הפרעת דחק פוסט טראומטית והפרעות חרדה בתגובה לאירוע טראומטי.

בשנים האחרונות חלה עלייה בדגש על היתרונות הפוטנציאליים של מריחואנה, בקרב הסובלים מהפרעה זו. דו"ח VA 2012 קובע כי כמעט שלושים אחוזים מוותיקי המשרתים במלחמות בעירק ובאפגניסטן, סובלים מתסמונת פוסט טראומטית. מספר מדענים מציעים שמריחואנה עשויה לסייע בתסמיני ההפרעה, הכוללת חרדה, פלאשבקים ודיכאון. במחקר האחרון, המטופלים שעישנו מריחואנה חוו ירידה של 75% בממוצע בתסמינים.