מהו דיכאון קליני?

דיכאון קליני

תחושות קבועות של חוסר תקווה וייאוש הן סימן לדיכאון מג'ורי, הידוע גם כדיכאון קליני. בדיכאון זה, אדם מתקשה לעבוד, ללמוד, לישון, לאכול וליהנות מפעילויות חברתיות. אנשים עשויים לסבול מדיכאון קליני פעם אחת בחייהם בלבד, בעוד שאחרים חווים דיכאון זה מספר פעמים במהלך החיים. מצב זה עשוי לעבור מדור אחד למשנהו בקרב חלק מהמשפחות, אך עשוי להשפיע על אנשים ללא היסטוריה משפחתית של המחלה.

דיכאון קליני

תחושות קבועות של חוסר תקווה וייאוש הן סימן לדיכאון מג'ורי, הידוע גם כדיכאון קליני. בדיכאון מסוג זה, אדם מתקשה לעבוד, ללמוד, לישון, לאכול וליהנות מפעילויות חברתיות. אנשים עשויים לסבול מדיכאון קליני פעם אחת בחייהם בלבד, בעוד שאחרים חווים דיכאון זה מספר פעמים במהלך החיים. מצב זה עשוי לעבור מדור אחד למשנהו בקרב חלק מהמשפחות, אך עשוי להשפיע על אנשים ללא היסטוריה משפחתית של המחלה.

מהו דיכאון קליני?

רוב האנשים חשים עצב או דכדוך בשלב מסוים בחייהם. אך דיכאון קליני מתאפיין במצב רוח דכאוני במהלך רוב היום, במיוחד בשעות הבוקר, ואובדן עניין בפעילויות רגילות ומערכות יחסים. תסמינים אלו צריכים להתקיים מידי יום במשך שבועיים לפחות. בנוסף, על פי המדריך לאבחון בעיות נפשיות, תסמינים המעידים על דיכאון קליני כוללים:

• עייפות או אובדן אנרגיה כמעט מידי יום.

• תחושות אשמה או חוסר ערך כמעט מידי יום.

• בעיות בריכוז.

• חוסר החלטיות.

• נדודי שינה או שינה מוגזמת כמעט מידי יום.

• הפחתה ניכרת בעניין או חוסר יכולת ליהנות מפעילויות שגרתיות כמעט מידי יום.

• חוסר מנוחה או תחושת איטיות.

• מחשבות חוזרות ונשנות על מוות או התאבדות.

• ירידה או עלייה משמעותית במשקל.

דיכאון קליני משפיע גם על אנשים מבוגרים, בני נוער וילדים, אך לעיתים קרובות אינו מאובחן ואינו מטופל בקרב אוכלוסיות אלו.

הסיכון לדיכאון קליני בקרב נשים.דיכאון זה משפיע על נשים כמעט פי שניים בהשוואה להשפעתו על גברים. שינויים הורמונאליים בגיל ההתבגרות, וסת, הריון, הפלה, ותופעות גיל המעבר עלולים להגביר את הסיכון. גורמים נוספים המגבירים את הסיכון לדיכאון קליני בקרב נשים כוללים היבטים ביולוגיים כגון הגברת המתח בבית או בעבודה, חוסר יכולת לאזן בין חיי משפחה וקריירה, טיפול בהורה מזדקן, או תפקוד כאם חד הורית.

תסמיני דיכאון קליני בקרב גברים. גברים נמצאים בסיכון מופחת באופן משמעותי לסבול מדיכאון, וגם כשגברים סובלים מדיכאון קליני, הם נוטים פחות לבקש עזרה או אפילו לתקשר את מצבם. סימני הדיכאון בקרב גברים עשויים לכלול עצבנות, כעס או שימוש בסמים ואלכוהול, אשר עלולים להיות אף הסיבה לדיכאון ולא התוצאה שלו. הדחקת התחושות עלולה להוביל להתנהגות אלימה המתבטאת כלפי פנים וכלפי חוץ, ולגרום להגברת הסיכון למחלות, התאבדות ורצח.

אבחון דיכאון קליני

איש מקצוע רפואי, כגון רופא או פסיכיאטר, יבצע הערכה רפואית מקיפה. הוא ישאל את המטופל אודות ההיסטוריה הפסיכיאטרית האישית והמשפחתית שלו, והמטופל יתבקש למלא גם מבדק ושאלון הקשור לתסמיני דיכאון.

לא קיימות בדיקות דם, בדיקות רנטגן או מעבדה המשמשות לאבחון דיכאון קליני. יחד עם זאת, הרופא עשוי להשתמש בבדיקות דם על מנת לאתר בעיות רפואיות אחרות הכוללות תסמינים זהים לתסמיני דיכאון. לדוגמה, תת פעילות בלוטת התריס עלולה לגרום לחלק מהתסמינים הזהים של דיכאון, וגם שימוש מופרז באלכוהול, סמים, תרופות מסוימות ושבץ עלולים לגרום לדיכאון קליני.

טיפול בדיכאון קליני

דיכאון זה הוא מחלה קשה אך ניתנת לטיפול. בהתאם לחומרת התסמינים, הרופא ימליץ על טיפול בתרופות נוגדות דיכאון, או יציע טיפול פסיכולוגי המטפל במצב הרגשי של המטופל. לעיתים מתווספות תרופות אחרות לטיפול התרופתי נגד דיכאון, כדי להגביר את יעילות הטיפול. תרופות מסוימות עובדות טוב יותר עבור אנשים מסוימים. יתכן שיהיה צורך לנסות תרופות שונות במינונים שונים על מנת לקבוע את התרופה המתאימה ביותר באופן אישי.

קיימות אפשרויות אחרות לטיפול בדיכאון קליני, כגון טיפול חשמלי בהלם, המכונה ECT או טיפול בהלם המשמש אם התרופות לא הועילו או אם התסמינים מחמירים.

בנוסף כדאי לקרוא על:

הבנת דיכאון קליני– שיטות אבחון