נוירוזה

נוירוזה היא הפרעה תפקודית נפשית המאופיינת בחוסר החלטיות וחוסר הסתגלות חברתית או בין אישית, הכרוכה במצוקה, חרדה, מחשבות אובססיביות, מעשים כפייתיים ותלונות גופניות אך ללא הזיות וללא ראיות אובייקטיביות למחלה, בדפוסים שונים, המשתלטים על האישיות. היא נקראת אף הפרעה נוירוטית או הפרעה תפקודית.

מונחים קשורים:

נוירוזה וגדילה אנושית. המאבק למימוש עצמי הוא יצירת המופת של הפסיכואנליטיקאית הגרמנית אמריקאית קארן הורני, המתארת את התאוריה שלה לנוירוזה. לדעתה, ההבדל העיקרי בין נוירוזה וצמיחה בריאה הוא ההבדל בין פעולות כפייתיות המונעות על ידי חרדה ופעולות ספונטניות המונעות על ידי מגוון נרחב של רגשות. הורני מתארת הגשמה עצמית כפיתוח הפוטנציאל הנתון של אדם, ומשווה אותו לתהליך גדילת בלוט על קרקע פורייה הצומח לעץ.

טיפול עצמי בנוירוזה. זהו מונח נרדף לחרדה. למעשה, רוב צורות החרדה נבדלות זו מזו במאפיינים ייחודיים קטנים בין הסוגים השונים של הפרעות חרדה. מבחן חרדה זה מעניק מושג לגבי המונח המודרני לחרדה על מנת שניתן יהיה לטפל בתסמינים ולרפא את הגוף והנפש באופן אישי.

נוירוזה על פי פרויד. לגישתו, נוירוזה אינה מצב שלילי, אלא היווצרות תסמינים התנהגותיים או פסיכוסומטיים כתוצאה מהדחקה. פרויד כותב כי אכן קיימים מקרים בהם הרופא חייב להודות שפתרון הסכסוך באמצעות נוירוזה הוא צורה מזיקה ביותר, אך מרחיק לכת וטוען שאפילו חיים בריאים לכאורה מלווים במספר רב של תסמינים נוירוטיים שלמעשה הם חסרי חשיבות. אדם נוירוטי זקוק לטיפול פשוט כי הוא חווה תסמינים מתישים יותר המונעים ממנו הנאה והישגים פעילים בחיים.

נוירוטיות. זוהי נטייה לטווח הארוך של מצב רגשי שלילי. אנשים נוירוטיים נוטים לחוות מצבי רוח מדוכאים יותר, הם סובלים מתחושות אשמה, קנאה, כעס וחרדה, בתדירות גבוהה יותר, ובאופן קשה יותר בהשוואה לאנשים אחרים.

באותו נושא