קלסטרופוביה – אבחון וקבלת טיפול

קלסטרופוביה - אבחון וקבלת טיפול

קלסטרופוביה היא פחד שאינו הגיוני מפני מקומות סגורים. אנשים הסובלים מהפרעה זו מגיבים באופן חרדתי כאשר הם נמצאים בחלל סגור, ואילו אחרים חווים חרדה קשה או אף התקף פאניקה. אם אדם חש חרדה מהשהות במקומות סגורים, או במקומות הומי אדם, והוא נמנע משהייה במקומות אלו במשך חצי שנה רצופה, סביר להניח כי הוא סובל מקלסטרופוביה.

מה גורם לקלסטרופוביה?

מקרי קלסטרופוביה רבים נגרמים באמצעות אירוע טראומטי אותו חווה האדם בשל מוקדם בילדות. לדוגמה, אם הוא נלכד בחלל מצומצם כילד צעיר, הוא עלול לפתח קלסטרופוביה כמבוגר.

לעיתים עוברת ההפרעה בתורשה מההורים והיא מתבטאת באמצעות החרדה אותה חשים מבוגרים מחללים סגורים, ותחושת חוסר האונים שלהם כאשר הם משדרים ומשקפים את פחדיהם אל ילדיהם מבלי יכולת לסייע להם.

תסמינים גופניים

התקפי חרדה נפוצים בקרב אנשים הסובלים מקלסטרופוביה. הם עלולים להיות מאוד מפחידים ומטרידים והתסמינים הבאים עלולים להתרחש לעיתים קרובות ללא אזהרה:

הזעה

רעד

גלי חום או צמרמורות

קשיי נשימה או קוצר נשימה ותחושת מחנק

דופק מואץ, כאבים או תחושת לחץ בחזה

בחילה או יובש בפה

כאבי ראש וסחרחורות

תחושת עילפון

חוסר תחושה גופנית, או תחושת עקצוצים ודקירות

צורך ללכת לשירותים

צלצולים באוזניים

תחושת בלבול.

אנשים הסובלים מקלסטרופוביה חמורה עלולים אף לחוות תסמינים פסיכולוגיים כגון פחד מאיבוד שליטה, פחד מהתעלפות, תחושות חרדה עזות ופחד ממוות.

אבחון

הרופא ישאל את המטופל אודות התסמינים וההיסטוריה הרפואית שלו, ויבצע בדיקה גופנית. האבחנה מתבססת על היסטוריה של פחד מתמשך או מוגזם.  ניתן לאבחן קלסטרופוביה באמצעות תצפית או דיווח אודות המצב או האירוע הראשון שגרם להתפרצות ההפרעה, גרימת פאניקה מכוונת הקשורה למצב הגורם לפחד, הערכת שיבוש חיי היומיום כתוצאה מההפרעה, ושלילת הפרעות אחרות.

קבלת טיפול

רוב האנשים הסובלים מקלסטרופוביה מודעים למצבם, ואנשים רבים חיים עם חרדה זו מבלי להיות מאובחנים באופן רשמי והם מקפידים להימנע ממקומות סגורים. יחד עם זאת, קבלת טיפול מפסיכולוג המתמחה בטיפול התנהגותי, עשוי להיות מועיל לעיתים קרובות.

קלסטרופוביה ניתנת לטיפול וריפוי בהצלחה באמצעות חשיפה הדרגתית למצב הגורם לפחד. שיטת טיפול זו נקראת טיפול בחשיפה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יעיל מאוד לעיתים קרובות לאנשים הסובלים מפוביות. טיפול זה מאופיין בייעוץ הבוחן את מחשבות המטופל, רגשותיו והתנהגותו, על מנת לפתח דרכים מעשיות להתמודדות יעילה עם החרדה.

פסיכותרפיה

הסוג הנפוץ ביותר של טיפול בקלסטרופוביה כרוך בייעוץ ממוקד של בריאות הנפש, על מנת להתגבר על הפחד ולהתמודד עם פעילות במצבים יומיומיים.

סוגי הטיפול השונים כוללים טכניקות הרפיה והדמיה אשר נועדו להרגיע את הפחד בסביבה קלסטרופובית, וטיפול בדיבור על מנת לאתר את שורש ההפרעה, להכיר בה, ולנטרל את עוצמת השפעתה.