הפרעות קשב וריכוז במבוגרים

הפרעות קשב וריכוז מעידות על מצב המאופיין בחוסר קשב, היפראקטיביות, אימפולסיביות, או שילוב שלהם. שישים אחוזים מהילדים עם הפרעת קשב וריכוז בארצות הברית הופכים למבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז. כלומר, כארבעה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת, או שמונה מיליון מבוגרים. פחות מעשרים אחוזים מהמבוגרים עם הפרעות קשב וריכוז אובחנו או טופלו, ורק רבע ממבוגרים אלו מבקשים סיוע מקצועי.

רוב הפרעות הקשב והריכוז מתרחשות לרוב בשלב מוקדם מאוד בהתפתחות המוח. מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים להפגין את אותם תסמינים שהיו להם כילדים, ולמרות שהיפראקטיביות לעיתים קרובות מופחתת בבגרות, בעיית חוסר תשומת הלב והאימפולסיביות עלולה להימשך.

תסמינים. רשימת התסמינים כוללת בדרך כלל היבטים שלחוסר יכולת להתמקד, וחוסר ארגון וחוסר מנוחה. מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז עלולים להתקשות בארגון משימות, הקשבה להוראות, או זכירת פרטים, וכתוצאה מכך משפיעות בעיות אלו על מערכות היחסים שלהם, על הלימודים ועל העבודה. אנשים שונים מפגינים תסמינים שונים, והם חווים אותם ברמות שונות של חומרה, החל מדרגה קלה ועד ירידת ערך משמעותית בתפקוד.

מבחינת בריאות הנפש

מבוגרים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים לפתח לעיתים, כהפרעות נלוות, גם הפרעת חרדה, דיכאון, הפרעה דו קוטבית או הפרעה פסיכיאטרית נלווית אחרת. חמישים אחוזים מהמבוגרים עם הפרעות אלו סובלים אף מהפרעת חרדה. התסמינים דרים בכפיפה אחת עם חרדה או הפרעות אחרות ועלולים לפגוע באופן משמעותי ביכולת לתפקד.

אבחון. אבחון נכון מסתמך על הערכה קלינית מקיפה על ידי איש מקצוע, שלוקח בחשבון את ההיסטוריה האישית, התסמינים עליהם מדווח הנבדק ובדיקות נפשיות, כמו גם בעיות מוקדמות בהתפתחות ותסמיני חוסר קשב, הסחות דעת, אימפולסיביות וחוסר יציבות רגשית.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז

בדרך כלל מטופל המצב עם תרופות. מחקרים מראים כי ממריצים תרופתיים משפרים את תסמיני הפרעת הקשב והריכוז, מסייעים לאנשים להימנע מהסחות דעת, להתרכז ולשלוט בדחפים. רוב האנשים מגיבים טוב אף להתערבויות התנהגותיות, פסיכולוגיות ואימון אישי. משאב טיפולי מועיל הוא קבוצות תמיכה או התייעצות עם אנשי מקצוע בעלי מומחיות מתאימה.

חרדה ודיכאון עשויים ללוות הפרעות קשב וריכוז, והטיפול במצבים אלו מורכבים יותר. הרופא יגדיר את תחומי ירידת הערך בתפקוד, כגון בעיות הנוגעות ללב או אימפולסיביות בעבודה או בלימודים, בעיות שינה או בעיות בחיי המשפחה, ויבחר ביחד עם המטופל את אפשרות הטיפול הטובה ביותר.

בנוסף לטיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי בהפרעות קשב וריכוז, מומלץ לפנות לקבלת טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT) לחרדה נלווית. המטפל מתמקד בהפרעה הקשורה בדרגה הגבוהה ביותר של ירידת ערך התפקוד.

אם נמצא כי הפרעת הקשב והריכוז היא הגורם המשמעותי לחרדה, הטיפול הפסיכולוגי יפחית את התסמינים. לעומת זאת, אם החרדה אינה תלויה בהפרעות קשב וריכוז, הרופא יקבע את התרופה הנכונה. לעיתים ניתן לשלב בין שני סוגי הטיפולים.

בנוסף כדאי לקרוא על:

הפרעות קשב וריכוז במבוגרים– גורמים, תסמינים וטיפול