סכיזופרניה

הפרעה כרונית וחמורה, השבתת המוח שהשפיעה על אנשים לאורך ההיסטוריה. אנשים הסובלים מהפרעה זו עשויים לשמוע קולות אותם אחרים אינם שומעים. הם עשויים להאמין שאנשים אחרים קוראים את דעתם, שולטים במחשבותיהם, או זוממים לפגוע בהם. מצב זה גורם לפחד עז וסערת נפש משמעותית.

מונחים קשורים:

תסמיני סכיזופרניה. בגברים, התסמינים מתחילים בדרך כלל בתחילת עד אמצע שנות העשרים. בנשים, התסמינים מתחילים בדרך כלל בסוף שנות העשרים. נדיר שילדים מאובחנים עם סכיזופרניה, ונדיר שהיא מופיעה בקרב אנשים מעל גילאי 45. התסמינים כוללים מגוון בעיות חשיבה, והפרעות קוגניטיביות התנהגותיות או רגשיות. הסימנים והתסמינים עשויים להשתנות, אך הם משקפים יכולת תפקוד לקויה. מאמר זה מפרט את התסמינים המאפיינים סכיזופרניה.

מבחן סכיזופרניה. אתר PsychCentral מציע מבחן חינם לאדם המבקש לקבוע אם הוא סובל מתסמינים נפוצים הקשורים להפרעת סכיזופרניה פרטנית או הפרעה סכיזופרנית. יש לענות על השאלות בהתבסס על התחושות או הרגשות בחודש האחרון עד לרגע זה.

מחקרי סכיזופרניה. כתב העת הרשמי של האגודה הבינלאומית לחקר סכיזופרניה, מפרסם מאמרים התורמים להבנת הביולוגיה והטיפול בהפרעות סכיזופרניה, מחקר סכיזופרניה המפגיש מחקר ביולוגי ופסיכולוגי קליני להמרצת הסינתזה של הממצאים מכל המעורבים בשיפור תוצאות טיפול בסכיזופרניה.

טיפול פסיכולוגי ותרופתי לסכיזופרניה. מחלה זו דורשת טיפול לכל החיים, גם כשהתסמינים שוככים. הטיפול התרופתי והפסיכולוגי מסייע להתמודדות עם המצב. בתקופות משבר או במקרים בהם התסמינים חמורים, אשפוז נחוץ להבטחת הבטיחות, התזונה הנכונה, השינה המספקת וההיגיינה הבסיסית.

פסיכיאטר מנוסה בטיפול בסכיזופרניה מנחה את הטיפול, וצוות הטיפול כולל גם פסיכולוג, עובדת סוציאלית, אחות פסיכיאטרית ומנהל מקרה לתאום הטיפול. גישת הצוות המלא זמינה במרפאות המתמחות בטיפול בסכיזופרניה.

הגורמים לסכיזופרניה. הגורמים המדויקים אינם ידועים, אך המחקר מצביע על העובדה לפיה שילוב גורמים פיסיים, גנטיים, פסיכולוגיים וסביבתיים עשוי לגרום לאנשים לפתח את המצב. החשיבה הנוכחית גורסת כי מספר אנשים עשויים להיות מועדים לסכיזופרניה, ואירוע חיים מלחיץ או רגשי עלול לעורר התקף פסיכוטי. יחד עם זאת, אין זה ידוע מדוע אנשים מסוימים מפתחים את התסמינים בעוד שאחרים לא.

באותו נושא