טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול המתמקד בפתירת בעיות נוכחיות ושינויי דפוסי חשיבה שאינם מועילים.

טיפול זה הוא סוג של פסיכותרפיה, שתוכנן במקור לטיפול בדיכאון, אך כיום משמש לטיפול במספר מחלות נפש. הטיפול עובד לפתירת הבעיות הנוכחיות ושינוי החשיבה וההתנהגות שאינן מועילות. השם מתייחס לטיפול ההתנהגותי המבוסס על שילוב עקרונות התנהגותיים וקוגניטיביים בסיסיים.

שיטה זו מכירה בעובדה לפיה יתכן שמטופל סובל מהתנהגויות עליהן אינו מסוגל לשלוט באמצעות חשיבה רציונלית, הנובעים מגורמים סביבתיים, חיצוניים או פנימיים. זוהי בעיה ממוקדת הכרוכה בשיטת פעולה מכוונת, בשונה מהגישה המסורתית יותר, הפסיכואנליטית, במהלכה מטפלים מחפשים משמעות שאינה מודעת מאחורי ההתנהגויות, ואז מאבחנים את המטופל.

חוקרים התנהגותיים מאמינים כי הפרעות דוגמת דיכאון קשורות לגירויי חרדה ותגובת הימנעות. מטפלים קוגניטביים מאמינים כי מחשבות מודעות משפיעות על התנהגות האדם. בסופו של דבר, אוחדו שתי התיאוריות ליצירת השיטה הידועה כיום כטיפול התנהגותי קוגניטיבי.

מונחים קשורים:

טיפול התנהגותי קוגניטיבי לאינסומניה. זוהי שיטה שאושרה לטיפול בנדודי שינה ללא השימוש בכדורי שינה. מאמר זה מסביר כיצד משנה הטיפול את הרגלי השינה, כמו גם תפיסות מוטעות לגבי שינה ונדודי שינה, המנציחות את הבעיה.

שיטות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. מטפלים קוגניטיביים התנהגותיים משתמשים במגוון נרחב של שיטות המסייעות למטופלים לשנות קוגניציות, התנהגות, מצב רוח ומבנה פיסיולוגי. השיטות עשויות להיות קוגניטיביות, התנהגותיות, סביבתיות, ביולוגיות, טיפולי תמיכה, טיפולים במערכות יחסים או טיפולים חווייתיים. מאמר זה מסביר את השיטות בהן בוחרים מטפלים, בהתבסס על חומרת התסמינים של המטופל ובעיותיו, או מטרותיו הפרטניות מהמפגשים.

באותו נושא