הפסיכולוגיה החברתית של הלבוש

הפסיכולוגיה החברתית של הלבוש

הפסיכולוגיה החברתית של הלבוש מתפרשת על פני שני היבטים: מהו לבוש, ומהי פסיכולוגיה חברתית. טווח הלבוש מוגדר על ידי מומחי ביגוד כהסדר כולל של שינויי גוף כלפי חוץ, למטרת זיהוי עצמי, בתוספת כל העצמים החומריים המוספים לו בצורת תוספי גוף. שינויי גוף המבוצעים ישירות על הגוף כוללים שינויי צבע כגון שימוש במוצרי קוסמטיקה, שיזוף וקעקועים. שינויי צורה כוללים דיאטה, פעילות גופנית וניתוחים קוסמטיים.

שינויי מרקם כוללים מריחת קרמים על מנת להשיג עור חלק, וריח, המושג באמצעות שימוש בבשרים ודאודורנטים. תוספי גוף הם עצמים המתווספים לגוף כגון תכשיטים, בגדים, מכשירי שמיעה ומגוון נרחב של אביזרים.

שינויים ותוספות אלו יכולים להיות קבועים, כגון יישור שיניים, או זמניים, כגון שימוש בדאודורנט. שינויי גוף ותוספי גוף משפיעים על החושים האנושיים, ולכן לבוש משנה את האופן שבו הגוף נראה ומריח. לבוש הוא גם התנהגות אנושית אוניברסאלית.

הלבוש מעניק שתי פונקציות בסיסיות: צירוף של תהליכים גופניים, ותקשורת חברתית. כשחושבים על לבוש המשמש לשינוי תהליכים בגוף, מוצב הדגש על תוספי גוף ושינויי גוף המתפקדים כממשק בין הגוף והסביבות הפיסיות והחברתיות הרחבות יותר. לבוש מתפקד כממשק כאשר הוא מגן על הגוף מפני השפעת הסביבה הפיסית, כגון לבישת כפפות כדי להגן על הידיים מפני קור, וחבישת כובע כדי להתגונן מפני ההשפעות המזיקות של השמש.

לבוש יכול להגן אף מפני נזק פסיכולוגי. אנשים עשויים לענוד קמעות או פריטים אחרים הקשורים למזל כדי לגרש רוחות רעות או למשוך מזל טוב. סוג זה של ממשק עוסק בתפקוד הלבוש בין האדם לבין הסביבה החברתית התרבותית הרחבה יותר, ומרמז על העובדה לפיה לבוש יכול להחדיר סוג כלשהו של כוח חברתי.

פסיכולוגיה חברתית היא המחקר של יחידים בהקשר חברתי. הפסיכולוג גורדון אולפורט (1985), קבע כי האינטרסים של פסיכולוגיה חברתית מרוכזים במתן תשובות לשאלות כגון למה אנשים חושבים, מרגישים ופועלים בדרך המעוצבת, משתמעת או משתקפת בנוכחות אחרים.

שילוב הגדרות לבוש ופסיכולוגיה חברתית, לצד היקף הנושאים המעסיקים את הפסיכולוגיה החברתית, מעניק תשובות לשאלות אודות אמונות הקשורות ללבוש, והדרך בה עמדות, רגשות והתנהגויות מעוצבים על ידי השפעת אחרים. המסקנה המדאיגה המתקבלת היא שלבוש משפיע על התנהגות עצמית כמו גם על התנהגות הסביבה.

הקשר בין פסיכולוגיה חברתית לבין לבוש

הפסיכולוגיה החברתית חושפת את הדרך בה אנשים משתמשים בלבוש כדי לעצב את התנהגותם עם אחרים על בסיס יומי. חברות מורכבות מבוססות על מערכות המחייבות מגעים חברתיים מוצלחים, המשקפים מגוון תפקידים חברתיים, כגון אימא, מורה, שכן, רופא, או קצין משטרה.

כל אחד מתפקידים חברתיים אלו מחייב רמת תקשורת שונה. אדם מתקשר באופן רשמי עם זרים, ובאופן שאינו רשמי עם מקורבים. כל עמדה חברתית כרוכה בציפיות להתנהגויות. חלק מהתנהגויות אלו כוללות ציפיות ללבוש מסוים. אם אדם מתלבש בהתאם לציפיות חברתיות ממנו הוא משיג בכך ביטחון עצמי גבוה יותר ומשפר בהרבה רגשי נחיתות העלולות להגיע ממצב של דימוי עצמי נמוך.

היות ופריטי לבוש והתנהגויות קשורות לעמדות חברתיות, כמו גם למשמעויות, לבוש משמש כדרך להסיק מידע על אחרים, אשר יכול לשמש כבסיס למגעים חברתיים. לכן, לבוש מכין לעיתים קרובות את הבמה למגעים חברתיים מוצלחים, היות וניתן להשתמש בלבוש על מנת לזהות אחרים במונחים של עמדתם החברתית, כמו גם זהויות אפשרויות אחרות וקבוצת חברים המשתמשים בדרך לבוש מסוימת, כדי לעצב את המגעים החברתיים שלהם בהתאם.

אלא שגם ההיפך הוא נכון. היות ולבוש משמש להסקת מסקנות לגבי אחרים, ניתן לבחור לבוש באופן מודע כדי למשוך מסקנות רצויות של אנשים בסביבה. במילים אחרות, אדם יכול להשתמש בלבוש כדי להכתיב את התפיסות החברתיות לגביו.לכן, הפסיכולוגיה החברתית של הלבוש היא אחד האמצעים בהם ניתן להשתמש ביעילות כדי להשיג מטרות אישיות בחיי היומיום. 

מאמרים קשורים נוספים:

פסיכולוגיה חינוכית