פסיכולוגיית השגרה

"שגרה זה משמעמם!" יגידו רבים, ובעוד שיתכן שאמירה זו נכונה בחלקה, מומלץ לתת לה את הקרדיט בשמירה על המסלול בין חוסר הוודאות המאפיין את חיי היומיום, כמו גם לשחרר את שטח המוח האחראי על חלומות ויצירת רעיונות חדשים, על מנת לפתור בעיות. מחקר שנערך באוניברסיטת דרום קרולניה, התמקד בהשפעת ההרגלים על ההתנהגות, ומצא כי הרגלים מסייעים לנו לעבור את היום במינימום מאמץ.

הרגלי הבוקר, למשל, לפחות בקרב חלק מהאנשים, כוללים צחצוח שיניים, מקלחת, חצי שעה של מתיחות יוגה, הלבשה, והתמודדות עם מיילים דחופים לפני היציאה למשרד. הרגלים נרחבים יותר עשויים לכלול הפקדת חמש מאות שקלים מידי חודש לחשבון חיסכון. הרגלים אלו עשויים להחוויר לעומת ראפטינג בירדן, אך היות והם חלק מהשגרה, בקושי צריך לחשוב עליהם. וזוהי ברכה.

שגרה מעניקה בעצם את החופש הנפשי לחשוב על מה שחשוב באמת ולהתמקד בעשיית הדברים החשובים יותר בחיים. ככל שקיימת היכולת לשרוד את השגרה, כך קיים הכוח הקוגנטיבי להמציא מוצרים מופלאים ומשחקי ווידיאו אטרקטיביים. בכתבת תחקיר של ה'ניו יורק טטייימס' נקבע כי אנשים שהם מוצלחים ביותר, אינם שוכחים את חשיבות השגרה. יש לה קשר אדיר ליצירת ההרגלים הנכונים בחיים, ופיתוח הרגלים מוצלחים.

בחירת הרגלים

הרגלים מתחילים עם קבלת החלטה, אך בסופו של דבר אדם מפסיק לקבל החלטות וממשיך לשלב הפעולה, ומסיבה טובה: פעולה מגיעה עם תגמול. הרגל מורכב משלושה חלקים: רמז, המנחה את השגרה, המספק פרס. תחשבו על כמה נעים לעצור להפסקת קפה לאחר אימון גופני.

עוד נקבע בכתבת התחקיר של ה'ניו יורק טיימס', כי שגרה היא סוג של היבט התנהגותי של הרגל. היות וההרגלים מתרחשים כמעט בתת מודע, אדם נוטה שלא להבחין בהם או שהוא מבחין ברמזים ובתגמולים. אך כשאדם חושב באמת על ביצוע פעולה, כגון סיום פרויקט או ביצוע מלאכה, חלק אחר במוחו, קליפת המוח הקדם חזיתית, שולח את אותות הגמול מהר יותר ובעוצמה חזקה בהרבה. אנשים בעצם חווים את החיים בעומק רב יותר, כאשר הם עסוקים בפועל בפעילויות המפעילות חלקים מתקדמים יותר של מוחם.

להעריך מחדש את השגרה

בדיקת מציאות מידי פעם מסייעת לאדם לוודא שההרגלים עדיין משרתים אותו היטב. כך, למשל, אותן שיחות שגרתיות המתקיימות עם בן או בת הזוג מידי בוקר, גורמות לשניהם לצאת מהבית במהירות רבה יותר, אך השיחות העמוקות יותר מספקות את שניהם. אנחנו מאמצים הרגלים כדי שיסייעו לנו לעמוד ביעדים, בין אם זה להגיע לעבודה בזמן בבוקר, או להעניק תמיכה לבן או בת זוג עם מצב רוח ירוד בערב.

אנחנו בדרך כלל חוזרים על תגובות, היות והן עובדות עבורנו בדרך כלשהי. אם אתה שותה קפה בבוקר, כנראה שיש לך סט הרגלים לקבל אותו. אתה מכין אותו במטבח שלך, או שאתה עוצר באותו בית קפה בדרך לעבודה, או שאתה שותה אותו לאחר הסעת הילדים לבית הספר. אתה חוזר על פעולות אלו, כי הן מספקות את אותה תוצאה בכל פעם: קפה.

מה שהופך הרגל לטוב או רע, נקבע רק אם ההרגל עולה בקנה אחד עם המטרות הנוכחיות שלך. הרגלים טובים הם אלו שעולים בקנה אחד עם המטרות, כמו צחצוח שיניים למשל, והרגלים רעים הם אלו שאינם עולים בקנה אחד עם התוצאות הרצויות, כמו אכילת יתר. כדי למקסם את ההרגלים במשפחה, במקום העבודה, במערכות יחסים עם בני זוג וילדים, יש לשקול את המטרות בשילוב עם ההבנה כי ההרגלים של כל אדם מונעים באמצעות תשוקה שונה.

מאפייני ההרגלים שנראים משעממים נובעים מהעובדה שאדם מעדיף שלא לבלות זמן בחשיבה כיצד לשנות את הרגליו. ברגע שהוא מאמץ את ההרגלים בהם הוא באמת מעונין, חייו הופכים להיות סוג של מקום נפלא, היות ויש לו את כל האנרגיה הנפשית לה הוא זקוק על מנת להתרכז בדברים שמעניינים אותו באמת.

ניצול השגרה

הפסיכולוגית החברתית וונדי ווד, מובילת המחקר שבוצע באוניברסיטת דרום קרולניה, מציעה מספר שיטות למקסם את ההרגלים והשגרה:

חיים דינמיים. אנחנו עוברים שינויים רבים בחיים. הקפד להתבונן בהתנהגותך ולהבין מה מתאים לך.

עמידה ביעדים. חשוב על הרגלים כשיטה לעמידה ביעדים. כשאתה מחדש את מטרותיך, אתה בוחן מחדש את ההרגלים שצריכים להיות חלק מהתהליך.

חובות והנאות. הפוך את החלקים הפחות מהנים של היום, כגון יציאה לריצה בערב, ניקוי תיבת הדואר האלקטרוני הנכנס, או ניסיונות להימנע מפיתויים מתקילים (למשל גלידה במקום ארוחת צהריים), להרגלים. כך תפנה זמן ואנרגיה להתמקד בהחלטות אותן כיף לבצע.

הדרך המעשית לבצע שינויים אלו מורכבת מזיהוי השגרה, התנסות בקבלת החלטות שבקצה שלהן יש תגמול, התמקדות בהרגלים טובים, יצירת תכנית, וביצועה.