אכילה רגשית

אכילה רגשית

פעמים רבות אדם אינו אוכל רק כדי להשביע את רעבונו. הוא פונה לאוכל כמקור לנחמה, הפגת מתחים או כפרס. לרוע המזל, אכילה רגשית אינה פותרת בעיות רגשיות, אלא גורמת לתחושה גרועה יותר.

בהמשך, לא רק שהבעיה הרגשית המקורית נשארת, אתה גם מרגיש אשם בעקבות אכילת היתר. למידת הכרת הגורמים הרגשיים לאכילה הוא הצעד הראשון לשחרור מתשוקה לאוכל, אכילת יתר כפייתית ושינוי ההרגלים שחיבלו בעבר בדיאטות. כשאדם אוכל קינוח למרות שהוא כבר מלא, או שהוא אוכל גלידה כשהוא מרגיש מדוכדך, הוא מסגל הרגלי אכילה רגשית המתבטאת בשימוש במזון כדי לגרום לתחושה טובה יותר, ולא כדי לשבוע.

שימוש במזון מעת לעת כפינוק, גמול או חגיגה אינו בהכרח דבר רע. אך כשאדם אוכל כדי להתמודד עם רגשות, ומנגנון הדחף הראשון שלו הוא לפתוח את המקרר בכל פעם בה הוא כועס, בודד, מותש, נסער או משועמם, הוא נתקע במחזור שאינו בריא, בו התחושה או הבעיה האמיתית אף פעם אינה זוכה להתייחסות.

רעב רגשי אינו יכול להתמלא באוכל. אכילה יכולה להרגיש טוב באותו הרגע, אך הרגשות המפעילים את האכילה עדיין שם. לעיתים קרובות אדם מרגיש גרוע יותר מכפי שהרגיש לפני צריכת הקלוריות המיותרות, מכה את עצמו משום שלא הצליח להפגין שליטה עצמית, ומפסיק ללמוד שיטות בריאות להתמודדות עם רגשותיו.

זיהוי הגורמים

אנשים אוכלים מסיבות רבות ושונות. הצעד הראשון להפסקת אכילה רגשית הוא זיהוי הגורמים האישיים. מהם המצבים, המקומות או הרגשות הגורמים להגעה למזון מנחם? יש לזכור כי בעוד שרוב האכילה הרגשית קשורה לרגשות שאינם נעימים, היא יכולה להיות מופעלת כתוצאה מרגשיות חיוביים, כגון תגמול עצמי לאחר השגת מטרה, ארוחות חגים, או חגיגת אירוע משמח.

מתח. כשלחץ הוא כרוני, כפי שקורה בדרך כלל בעולם הכאוטי והמהיר המאפיין את היום, הוא מוביל לרמות גבוהות של הורמון הלחץ קורטיזול, הגורם לתשוקה לאכילת מזונות מלוחים, מתוקים ועתירי שומן המעניקים פרץ אנרגיה והנאה. לחץ בלתי מבוקר בחיים מוביל יותר לפניה למזון לשם השגת הקלה רגשית.

השתקת רגשות. אכילה עשויה להיות דרך להשתקה זמנית של רגשות שאינם נוחים, כולל כעס, פחד, עצב, חרדה, בדידות, כעס ובושה. כשאדם משתיק את תחושותיו עם אוכל, הוא מונע מעצמו את היכולת להרגיש.

שעמום או תחושת ריקנות. מזון עשוי לשמש כפעולה המסיחה את הדעת מתחושות חוסר תכלית וחוסר שביעות רצון מהחיים.

הרגלי ילדות. הרגלי אכילה מהילדות, שהתבטאו בדרך של ההורים לתגמל התנהגות טובה, הישגים בלימודים, או מתן ממתקים בעיתות עצב, נמשכים לעיתים קרובות לבגרות. לעיתים חלק מהרגלי האכילה מונעים על ידי נוסטלגיה של זיכרונות אודות צליית המבורגרים בגינה עם אבא, אפיית עוגיות עם אימא, או התאספות סביב השולחן עם המשפחה המורחבת לארוחות חגיגיות גדולות.

השפעות חברתיות. אירוח הוא שיטה מצוינת להקלת לחץ, אך עשוי להוביל אף לאכילת יתר. זה קל לזלול פשוט כי האוכל נמצא שם, או בגלל שכולם אוכלים. אדם יכול אף לאכול יותר מידי במצבים של עצבנות חברתית, או כשהמשפחה או מעגל החברים מעודדים אותו לאכול יותר מידי, וקל יותר ללכת עם הקבוצה.

מציאת שיטות אחרות להתמודדות עם רגשות

אם אדם אינו יודע כיצד להתמודד עם רגשותיו באופן שאינו כרוך באוכל, הוא לא יהיה מסוגל לשלוט על הרגלי האכילה שלו לטווח הארוך מאוד. דיאטות נכשלות לעיתים קרובות היות והן מציעות ייעוץ תזונתי הגיוני, כאילו הדבר היחיד שמונע מאדם לאכול נכון הוא ידע. אך סוג זה של ייעוץ עובד רק אם לאדם יש שליטה מודעת על הרגלי האכילה שלו. זה לא עובד כאשר רגשות משתלטים על התהליך, בדרישה לתמורה המיידית עם אוכל.

כדי לעצור אכילה רגשית, אדם צריך למצוא שיטות אחרות להתמלא מבחינה רגשית. אין זה מספיק להבין את מעגל האכילה הרגשית, או אפילו להבין את גורמי הגירוי, למרות שזהו צעד ראשון ענק. אדם צריך למצוא חלופות למזון, אליהן הוא יכול לפנות לקבלת סיפוק רגשי.

למידת קבלת הרגשות, אפילו הרעים

בעוד שנראה כי הבעיה המרכזית היא שאדם חסר אונים מול אוכל, אכילה רגשית נובעת דווקא מתחושת חוסר אונים מול הרגשות. אדם מרגיש כי הוא אינו מסוגל להתמודד עם רגשותיו, כך שהוא מנסה למנוע אותם עם אוכל.

הרשאה עצמית לחוש שלא בנוח עם רגשות יכולה להיות מפחידה. אדם עשוי לחשוש כי, בדומה לתיבת פנדורה, ברגע שיפתח את הדלת, לא יוכל לסגור אותה. אך האמת היא שכשאדם אינו כפייתי לגבי הדחקת רגשותיו, אפילו רגשות כואבים קשים ביותר, מתפוגגים במהירות יחסית ומאבדים את כוחם כאשר מעניקים להם תשומת לב. על מנת לעשות זאת, יש להיות מודע וללמוד כיצד להישאר מחובר לחוויה הרגשית מרגע לרגע. זה יכול לאפשר לרסן את הלחץ ולטפל בבעיות רגשיות, הגורמות בדרך כלל לאכילה רגשית.

בנוסף, החיים עשירים יותר כשאדם פותח את עצמו מבחינה רגשית. הרגשות הם חלון לעולם הפנימי. הם מסייעים להבין ולגלות את הרצונות והפחדים העמוקים ביותר, התסכולים הנוכחיים והדברים המובילים לאושר.

הרגלים לאורח חיים בריא

כשאדם חזק מבחינה פיסית, רגוע ונינוח, הוא מסוגל יותר להתמודד עם מהמורות החיים הבלתי נמנעות. אך כשהוא מותש והמום, כל סטייה קטנה מהמסלול עלולה לשלוח אותו ישר לכיוון המקרר. פעילות גופנית, שינה נאותה, והרגלי אורח חיים בריא מסייעים לאדם לעבור זמנים קשים ללא אכילה רגשית.

פעילות גופנית קבועה. עושה פלאים למצב הרוח, לרמות האנרגיה ולהפחתת המתח.

זמני הרגעות. מומלץ לקחת לפחות חצי שעה ביום להירגעות ושחרור לחץ. זמן זה יכול להיות מוקדש ללקיחת הפסקה מהאחריות וחידוש האנרגיה.

קשרים חברתיים. אין לזלזל בחשיבות יחסים קרובים ופעילויות חברתיות. בילוי זמן עם אנשים חיוביים המשפרים את החיים, מסייע להגנה מפני ההשפעות השליליות של לחץ.

בנוסף אולי תאהב:

-          לחץ ומשברים בקרב ילדים – כיצד להתמודד

-          הפרעות אכילה – למידת תזונה נכונה