טיפול פסיכולוגי בחרדה

טיפול פסיכולוגי בחרדה

כל אדם חש חרדה מעת לעת. מצבים מלחיצים, כגון עמידה בלוחות זמנים נוקשים או התחייבויות חברתיות חשובות גורמים לעיתים קרובות ללחץ או פחד. חוויית חרדה קלה מסייעת לאדם להיות ערני יותר ולהתמקד בנסיבות המאתגרות או המאיימות. אך כאשר החרדה הופכת לכרונית ומשבשת את החיים היא מהווה הפרעה אמיתית בה ניתן לטפל רק באמצעות טיפול פסיכולוגי מקצועי.

השיטות הנפוצות ביותר של טיפול פסיכולוגי לחרדה הן טיפול התנהגותי והן טיפול קוגנטיבי. בשיטה זו, הפסיכולוג מסייע למטופל להבין את דפוסי החשיבה הבעייתיים שלו ולהחליפם בדפוסי חשיבה הגיוניים ומועילים יותר. הוא מסייע לו להתאים מחדש את תגובתו הרגשית ולהפוך אותה לפחות אינטנסיבית, באמצעות הכוונה לתגובות נפשיות חדשות, הולמות יותר.

בטיפול התנהגותי, הפסיכולוג מסייע למטופל להילחם בהתנהגויות שאינן רצויות אשר כרוכות בחרדה, והמטופל לומד תרגילי הרפיה ונשימות עמוקות אשר משמשות אותו כאשר הוא חווה התקפי חרדה.

שתי שיטות טיפול אלו קרובות ונועדו לחינוך מחדש ופעיל של מוח המטופל. פסיכולוגים משתמשים לעיתים קרובות בשתי שיטות אלו בשילוב, בסיווג רחב יותר של טיפול הנקרא טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT).

שיטות טיפול שונות של CBT

בדרך כלל, מקצה המטפל "שיעורי בית טיפוליים" למטופל, ומציב את הדגש על מיומנויות יעוץ עצמי רציונאלי. המטופל מתבקש לנקוט ביוזמה נוספת בהחלמתו, והמטפל מעודד אותו לכך באמצעות שימוש בצורות רבות אחרות של טיפול קוגנטיבי התנהגותי.

השיטות המיוחדות של CBT הן שיטת טיפול ממוקדת, טיפול התנהגותי דיאלקטי, וטיפול התנהגותי רגשי. טיפול זה נועד להעניק למטופל תחושה טובה באמצעות שינוי הגישה החשיבתית, תרפיה ושיטות לסיוע עצמי.

טיפול בחשיפה

סוג טיפול פסיכולוגי התנהגותי נוסף, הוא טיפול בחשיפה עם תגובת מניעה. טיפול זה משמש בדרך כלל לטיפול בפוביות ספציפיות. הטיפול מורכב מחשיפה למצב או לאובייקט המפחיד לצד הקניית כלים לתגובת מניעה הכרוכים בהדרגתיות בה המטופל מכיר את פעולת האובייקט הגורם לו לחרדה, צעד אחר צעד.

בסופו של דבר, מסוגל המטופל לעמוד בנוחות מול המצב או האובייקט המפחיד ולקיים שגרת חיים תקינה ללא קושי רב, והוא מקבל אף כלים להמשיך לטפל בחשיפה באופן עצמי בגורמים אחרים אשר עתידים לגרום לו לפחד.

יתרונות הטיפול הפסיכולוגי

מטופלים בעלי הפרעת חרדה חייבים לקחת מעט יוזמה בתהליך הטיפול וההתאוששות שלהם, לצד קבלת הטיפול הפסיכולוגי, או השתתפות במפגשי טיפול קבוצתיים. טיפול קוגנטיבי התנהגותי, ושיטות אחרות של טיפול, כגון טיפול בחשיפה, הן שיטות חלופיות של טיפול המיועדות לאנשים שאינם מעוניינים לצרוך תרופות נגד דיכאון או תרופות אחרות.

היתרון של טיפול פסיכולוגי טמון בכך שהוא אינו כרוך בתופעות לוואי אפשריות, ואין צורך להשתמש בו למשך כל החיים. בסוגים של טיפולים פסיכולוגיים בהם נוקט המטופל בהשתתפות עצמית פעילה המובילה להתאוששותו, הוא יכול לבצע את השינויים המבוקשים ולחיות עם פחות חרדה במשך שנים רבות.

קריאה מומלצת:

לחץ בעבודה– רבים מהאנשים חווים לחץ על בסיס יום יומי בעבודה. ניתן לטפל בבעיה זו ולהביא להורדת מפלס הלחץ תוך שיפור איכות חייו של הפציינט.

טיפול בחרדה – מידע ופסיכולוגים מומחים באתר מכון תל אביב לפסיכותרפיה

התמודדות עם לחץ וחרדה– מהו לחץ ומהי חרדה, מה המכנה המשותף בניהם וכיצד ניתן לטפל בהם?

מתוייג: